Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KennyBoffa
V70 drivE 2011, Har ett bromsok som börjat läcka massa olja, bytte det för inte så länge sedan, så är lite underligt.
Hursomhelst tog jag loss det och kollade på det, och det läcker från just själva cylindern, mellan damasken om man säger så. Plockade bort damasken och det fullständigt vällde ut olja som samlats inuti själva "huset" där kolven går fram och tillbaka. Ska det vara så? Har inget minne av att det ska ansamlas en massa olja i det utrymmet. Minns jag fel?

Teori om vad som ska bytas, nån packning tro?
av dannesk
Självklart ska det inte vara olja innanför damasken då är det ju inte tätt, det är ju för att du har ett läckage. Har du bytt till ett nytt ok isåfall hur länge sedan? Får du olja där så läcker tätningen som tätar mellan själva oket och kolven som rör sig.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Gissar att du har rostfläckar antingen på kolven eller i spåret för o-ringen så att den inte kan täta ordentligt..
Så det är läge att ta ur kolven och inspektera. Är ytorna fina så behöver du antagligen bara byta o-ring.
Kolven är hårdförkromad, har kromskiktet släppt eller fått hål så behövs en ny. Brukar inte vara så dyr (kolla hos trodo och mekster).
Är det nu ett alldeles nytt ok så har det antagligen en o-ring som inte håller rätt tolerans eller är skadad på något sätt.
av VolvoJull3
Jag renoverade mitt ena OK för några veckor sedan, det var busenkelt. Man kan kolla på videon från mackans garage eller stefan bergman på youtube så får man ganska bra koll på hur man går tillväga.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Desmodue skrev: tor 23 jun 2022, 11:04 Olja och olja, det finns ingen olja i bromsvätskan.
Skrivet av vän av ordning i all välvilja, kunde inte låta bli. :-)
Det finns dock bilar som använder oljebaserat till bromsar, bl.a. gamla Citroën. :-)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000022986
av KennyBoffa
Sådär! Var faktiskt inget fel alls så sett på delarna. Plockade isär allt och kollade, inget fel på O-ring, ingen rost etc. Men insåg att när jag lossade bromsoket från "hållaren" på bilen häromdagen, när jag började undersöka, så var själva kolven typ lös. Inget jag reagerade så mycket på just då, men insåg i efterhand att det såklart inte var bra. Bromsbeläggen var ju helt slut, så den har väl helt enkelt gått ut i ytterläge och hamnat på sniskan på nått sätt, vilket då gör att den inte tätar såklart. Det är ju ioförsig är rätt udda att det kan bli så, men förklarar ändå varför det blev problem.
Gjorde en testkörning iallafall och verkar funka bra nu efter beläggbyte etc.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Allting har en förklaring :-) Bra jobbat!

Spelar det roll hur länge värmaren ä[…]

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]