Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
FT har ju en tendens att vilja dricka olja. Är väl inte hela världen att fylla på 0,5-1 liter mellan oljebytena men värt att ha med sig.
av VolvoJull3
Jag betalade 1700:- för en orginalkrok på skroten med alla tillbehör (7polig)
Plus 725:- för programmering hos Volvo.
2425:- om du kan skruva själv.
av monza
VolvoJull3 skrev:Jag betalade 1700:- för en orginalkrok på skroten med alla tillbehör (7polig)
Plus 725:- för programmering hos Volvo.
2425:- om du kan skruva själv.
Största stöket var, om jag minns rätt, att plocka ner stötfångaren. Sen har jag för mig att det var lite väl låg kvalle på elektroniken man anslöt.
av VolvoJull3
20220121_141956.jpg
20220121_141956.jpg (4.57 MiB) Visad 629 gånger
Jag tyckte allt var ganska lugnt, jag hade corona och gjorde detta i min carport i januari, ganska milt ute dock ;-)
av Malmstroem
Det är relativt enkelt att få dit en dragkrok på en Volvo.

Det som är problemet är plastclipsen. Med åren blir plasten sprödare, vilket gör att det blir svårare och svårare att få av stötfångaren utan att den går sönder.

Så länge bilen är hyfsat ny tycker jag att det är rätt lätt att installera dragkroken. Det blir svårare med åren -- men inte direkt omöjligt.
Användarvisningsbild
av apersson850
I instruktionen rekommenderar de två man för att lyfta ner stötfångaren. Enligt densamma ska avgasröret kapas och skarvas, för att inte bändas sönder när man ska tvinga dit kroken. Men det gäller nog bara vissa motoralternativ.
Två man för att lyfta hjälper förstås inte mot clips som yr omkring. Jag har haft krok från början, så då var de i gott skick. Men det var förstås en ny krok, dessutom delbar, och den kostade betydligt mer än 1700 kronor. Ingen vettig installerar 7-poligt idag, förresten.
av VolvoJull3
Nej du har påpekat det ett antal gånger nu, här och i andra trådar @aspersson850
Jag ville bara berätta vad min Volvo orginal krok kostade begagnad på skroten med 7 polig kontakt, som jag installerade själv.
av RechargeT8
Eller så tänker du som jag och köper precis det alla varnar för T4f med powershift till ett väldigt billigt pris ….ju pga vad alla säger om dessa bilar …. andrahandsvärdet är ju ha ju ganska lågt… gav 60000 för en 12a med 17000 på mätaren
av Rådlös
V70 med 2.0 F har lite dåligt rykte. Men det mesta är som rykten. Dom saknar i många fall grund.
Motorn är ingen raketmotor. Den har om du kör på E85, 147 hkr. Kör du på bensin så har den bara 145 hkr. Detta är bilregistrets bedömning får man anta, för dom måste ju ha utgått från en nytillverkad bil vid regbesiktningen. Men i båda fallen har den bara 190 Nm i vridmoment. Detta säger om man "läser mellan raderna" att det är ingen bra husvagnsdragare eller annat tungt släp. Naturligtvis kan du tillfälligt dra en släpkärra men det märks då på bränsleförbrukningen. Det gick att köra för fort med bilen om man nu vill göra det.
Jag tankade alltid E85 under dom ca 10 år som jag hade min V70 2.0 F -08. Den drog i snitt 1,18 l/mil. Jag vet inte vad den skulle ha dragit med bensin, men sikta på 0,8 l/mil. Det torde ligga däromkring?
Den varvade tämligen exakt 3000 v/min vid 100 km /tim på femmans växel. (Årgång -08 hade bara manuell låda) Högt anser många, men jag har upplevt det på andra FFV-bilar. (FFV är Volvo och Fordspråk för alternativbränsle. Alla andra bilfabrikat hade sina egna namn på E85-bilar) Många klagade då på det höga motorvarvet och ljudet av det. Dom får inget medhåll av mig. Jag noterade i stället att däckljudet var mera ljudstörande. Speciellt på gammal sliten asfalt. Jag körde på Michelin Energy.
Skatten var sista gången jag betalade den för ett par år sedan under 1500 kr. Nu har det ju varit en "Röd-Grön röra" i politiken så man skall kanske kolla upp hur det ligger till.
Det har även framförts kritik mot täta oljebyten (1000 mil) och service var 2000 mil. Numera säger alla instruktionsböcker att man skall byta olja och filter en gång om året. Dom flesta bilägare som tecknar försäkring uppger 1200 mil som årlig körsträcka. I den sträckan ligger det årliga oljebytet. Alltså ett av dom överdrivna ryktena.
Multiremmen får bli högst tio år. Det finns ingen körsträcka angiven för den. Bara max tid.
Motorn har ingen kamrem. Den har en kamkedja i stället. Det finns ingen kontroll eller åtgärdspunkt på den i något serviceschema. Det kan man anta att den anses hålla bilens livslängd ut. Alla Volvo FFV har elektrisk motorvärmare. Volvo Original, som är detsamma som Calix. Tillverkad av Calix i Volvos namn. Det är alltså fullt utbyggbart med alla tillbehör, timer, kupévärmeuttag, batteriladdare, fjärrkontroll om det inte redan är gjort.
I övrigt gäller ju Volvo V70 för övrigt som alla andra motoralternativ. Det var inte "som bara en händelse" att det råkade vara Sveriges mest sålda bil under många år.

Rent teoretiskt borde klent batteri eller spä[…]

Enklast är väl skaffa delen via en bilde[…]

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]