Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomp79
Hej, har problem med tomgång och ryckig gång. Har bytt spridare, lambdasonder, kliniskt rengjort egr och gasspjäll och massa annat men inget funkar. Verkstäderna har inte heller lyckats lösa det.

En fråga om gasspjället i viloläge.. ska den vara helt stängd då? Mitt är inte helt stängt utan har ett tre fyra millimeters glipa. Den går att trycka med fingret så den är helt stängd/tät. Ska det vara så? Trolig felorsak? Bifogar en bild(där det knappt syns) :) Bild
Bilagor
IMG_20220416_170234.jpg
IMG_20220416_170234.jpg (3.88 MiB) Visad 636 gånger
av KalleJ
Ja de stänger inte helt. Då hade motorn inte fått någon luft alls. Tändstift och tjuvluft dags o ta en titt på kanske.
Fuel trim hur ligger de? Varvtal vid tomgång som normalt eller över?
av tomp79
Tack för svar! Tändstiften har jag bytt. Var är vanligast med tjuvluft? Vilken slang som helst kanske.. varvtalet är nog lite högre än normalt. Ofta stiger den högt och går sedan ner till noll nästan. Ibland hostar den till och går normalt ett tag för att sen gå dåligt igen. Fuel trim vet jag inte. Adaptionen är nollad av verkstan, motorn påstod 50% ethanol. På tomgång går den som sagt dåligt, upp o ner, hostar nästan och mörka avgaser kommer.

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]