Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skywagon185
Bilens GPS/navigator har väldigt lång uppstartstid ! allt mellan 5min-30min.
När den väl tickat igång har jag max 8 satelliter. Vid sökning av destination med sökvillkor adress så envisas den med sökområdet BELGIEN trots att jag ändrat till SVERIGE varje gång. Fungerar i övrigt ok.
Tror den att bilen befinner sig i Belgien och söker lämpliga satelliter där?
Kan man på något sätt få åtkomst till GPS inställningarna utan VIDA ?
Tacksam för synpunkter!
Den verkar ju ha tappat minnesförmågan på något sätt, då. Om den inte kommer ihåg din landsinställning (den är kanske "född" i Belgien?) och dessutom inte kommer ihåg senaste GPS-data. Det är normalt att det kan ta 5-30 minuter att starta en GPS om den inte har en aning om var den befinner sig eller vilket datum och klockslag det är, och mottagaren dessutom rör sig.
Men nästa gång ska det gå snabbare, för då ska den veta var den var förra gången, och för en bil är det ofta samma ställe som man startar på den här gången, och den ska hålla någorlunda koll på vad klockan är just nu, när den startas igen.
Mottagaren är bara åttakanalig, så fler blir det inte.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för den värdefulla informationen! Nu ramlade en del pusselbitar på plats, jag besökte volvoverkstad 3gånger (den sista 6 timmar) för att felsöka eftersom det inte gick att parkoppla
Volvocarsappen mot bilen. Efter ett tag så konstaterades att gps klockan stod på årtalet 2002.
Parkopplingen lyckades efter att klockan ställts om, dock fungerade inte VOC särskilt bra.
Det är sannolikt som du beskriver att minnesfunktionen ej fungerar. Då finns det väl något internbatteri för backup i enheten?! isåfall går det att byta eller måste styrdonet bytas?
Hur hårdvaran från Nippon Denso är funtad (det är de som levererat GPS till Volvo till de här bilarna), det vet jag inte. Mina kommentarer ovan är baserade på ett någorlunda ingående vetande om Garmins navigatorer, efter tio år som mjukvarutestare åt Garmin. Men principerna är ju desamma.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har ingen aning om vilken mottagare som används i IHU:n i dessa årgångar. Men på de nyare med Furuno mottagare så sparas position, satellittabeller m.fl. parametrar ner till ett flashminne i samband med att bilen går ner i sovläge en stund efter avstängning. Går nedstängningen snett av någon anledning så kommer inte parametrarna att sparas och det blir en ny tidskrävande kallstart varje gång..
Händer detta konsekvent är det Inte konstigt om positionen till bilfabriken (bilen byggd i Gent?) ligger kvar i all evighet..
Att årtalet står på 2002 hänger ihop med GPS Week number rollover-problemet (finns beskrivet på Wiki)- Även indexet som håller reda på faktiskt 1024-veckors intervall borde ha sparats i flashminne men om det aldrig har lyckats så kommer mottagare att tro att veckonumret (0-1023) som sänds från satellit ska utgå från år 1999 :-/
Jag vet att det är Nippon Denso i min bil från 2012, i alla fall.
Ska kanske tillägga att idag ska veckonumret utgå från april 2019, inte augusti 1999. Så det är som Erik skriver, flyttar du fram lika många veckor från 1999 istället för från 2019, då kan du hamna i 2002.
Användarvisningsbild
av Erik Å
apersson850 skrev: fre 08 apr 2022, 08:35 Jag vet att det är Nippon Denso i min bil från 2012, i alla fall..
Firman jag jobbar åt har levererat mottagaren till 2017 och framåt men nu byter Volvo leverantör när vi äntligen fixat de sista buggarna. Börja om på ruta ett alltså.. Yeah, smart :-/
En tragikomisk historia: för ungefär ett år sen upptäcktes det att årtalet hoppade fram till 2032 (Jo det är samma week rollover problematik men i motsatt riktning) Detta inträffade enbart på bilar i Moskva och vid svarta havet. Precis de områden där ryssarna påstods störa gps, helt i strid med internationella regler. Det var inte alla som trodde på min hypotes men vi tog iallafall fram en "Putin-fix" för att hindra att datumet hoppade i väg.
Efter vad som hänt sen är det väl ingen som ifrågasätter att det faktiskt var ryssarna som låg bakom..
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, mycket lustigt kan inträffa när sånt man inte tänkt på ändå händer.
När jag testade mjukvaror åt Garmin hände det då och då att jag hittade ett problem som de bara kunde återskapa om de skickade ut GPS-signaler som de såg ut på östra halvklotet. Inget testande hemma i USA visade de buggarna.

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]