Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrRobbh
Hojj!! fick problem med min xc70 d5 aut -08 ikväll. Bilen börjar gå ryckigt både när man kör och på tomgång.
Dstc service erfodras lampan tänds. Efter ett tag tänds motor lampan och nån sek senare tänds växellåda service erfodras och då låser den på den växel den är på då. När du växlar mellan drive och back så ”slår” den in växlarna riktigt hårt. Startar om bilen alla lampor släcks förutom motorlampan. Börjar köra allt funkar som normalt igen en stund sen börjar det om. Nån som har några idéer om vad det kan var?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag fick en flock till synes orelaterade fel när en kabel hade kortslutits av en vass kant under batterihyllan. Ledde också till "halta-hem" läge på motorn, utebliven AC, utebliven oljenivåkontroll, ingen turboladdning etc.
av MrRobbh
S6024t skrev: lör 19 mar 2022, 21:30 Mät upp batteriet, med en riktig batteritestare...
Batteriet uppmätt. 12.48 full laddat.
Det kröp ner under 10 vid uppstart så känns som halv klent.
av dannesk
Är batteriet 12,48V fulladdat och dyker så mkt vid uppstart är det nog rätt slut, bästa är ju att kolla med belastningsprovare för att bekräfta.
Ang. att lådan slår i växlarna ifrån N när oljan är varm är detta vanligt fel och orsakas oftast av ventiläckage i lådan. Ny mjukvara finns som löser detta fenomen till viss del men är det läckage så hjälper inte denna.
av MrRobbh
dannesk skrev: mån 21 mar 2022, 12:36 Är batteriet 12,48V fulladdat och dyker så mkt vid uppstart är det nog rätt slut, bästa är ju att kolla med belastningsprovare för att bekräfta.
Ang. att lådan slår i växlarna ifrån N när oljan är varm är detta vanligt fel och orsakas oftast av ventiläckage i lådan. Ny mjukvara finns som löser detta fenomen till viss del men är det läckage så hjälper inte denna.
Jo de känns som att det är slut på.
Hmm men om det vore så ska den inte gör det hela tiden då? Lådan växlar hur bra som helst tills den tänder upp lampan växellåda service erfordras. Startar om bilen och lampan släcks, då funkar den fint tills lampan tänds nästa gång. Och detta gör den varm som kall🤷🏼‍♂️
av dannesk
MrRobbh skrev:Jo de känns som att det är slut på.
Hmm men om det vore så ska den inte gör det hela tiden då? Lådan växlar hur bra som helst tills den tänder upp lampan växellåda service erfordras. Startar om bilen och lampan släcks, då funkar den fint tills lampan tänds nästa gång. Och detta gör den varm som kall🤷🏼‍♂️
Jo, ändras växlingen när lampan tänds så är det säkert det som orsakar det om det funkar bra annars. Byt till ett fulladdat batteri och nolla BMS och se om det löser problemen. Dåligt batteri ger mkt olika skumma fel på dessa bilar.
av MrRobbh
Nu går bilen som den ska igen. Glapp i kontakten till en av spridarna, verkar ha varit den stora boven i dramat. Batteriet byttes ändå när de var såpass risigt.
I övrigt en trevlig ”gammbil” som förhoppningsvis ska rulla många mil till.
av mathlun
Jag hade samma fel på min. Men som nån annan skrev kolla kabelstammen bakom batterilådan innan nån kabel går av där. Bara en tidsfråga på dessa bilar

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]