Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Verkar konstigt. Jag har inte varit med om några sådana problem på de jag har haft isär.
Ringarna (lagren) är inte olika stora så de bara passar på en plats var?
Om du ska slipa så borde det vara på koppen som du försöker få i tripodleden.
S6024t skrev:Att du inte får in tripodknuten igen beror på att "kanterna"
där lagren ska in är lite "stukade" för att inte "åka isär" gör rent o kolla...
Kan det vara så? isf går stukningarna att slipa bort.
På den översta bilden ser det ut som om översta lagret har halkat ner en bit på sin axeltapp så att det bommar spåret det ska in i..?
Kom de ut utan våld så borde de ju rimligen gå att trycka in också :-D
Men det kanske hänger på halvt misslyckade "stukningar" som gör jobbet till hälften :P
Har fått ett större problem nu, detta var ju pga byte av fjäderben något som jag för övrigt avråder alla ifrån då det var ett riktigt skitjobb, märktes skiten suttit på sen 2008 så allt satt som f a n.
För att få stötdämparen fick jag lossa ena bulten till länkarm, främre och nu får jag inte in den igen så den tar gäng, något tips? Kan jag köra utan den bulten till bilmånsson?
HakanF skrev: sön 20 mar 2022, 19:14 Verkar konstigt. Jag har inte varit med om några sådana problem på de jag har haft isär.
Ringarna (lagren) är inte olika stora så de bara passar på en plats var?
Om du ska slipa så borde det vara på koppen som du försöker få i tripodleden.
S6024t skrev:Att du inte får in tripodknuten igen beror på att "kanterna"
där lagren ska in är lite "stukade" för att inte "åka isär" gör rent o kolla...
Kan det vara så? isf går stukningarna att slipa bort.
Jag snurrade och provade från olika håll osv men helt omöjligt, även rengjort pedantisk för att testa utan resultat, provade smörja men gick ändå inte så fick slipa ytterst lite och då gick de in och inget glapp utan fortfarande tight, skumt.

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]