Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Har en Volvo V70-08 2.5T som tidvis anger att handbromsen behöver service. För ett år sen fick vi samma fel, verkstaden läste av att felet fanns i en styrbox, symtomen då var att backsensor, farthållare och handbroms slogs ut. Boxen byttes och allt var åter frid och fryd(viewtopic.php?f=56&t=155931&hilit=handbroms).

Nu är det dock dags igen men än sålänge visar den bara meddelandet, alla system ser ut att fungera som de ska.

Är det en ny avläsning som gäller eller finns det annat vis att reda ut vad som felar denna gång?

I tråden som länkas ovan menar @nosisfun att det är högst ovanligt att en styrbox strular. Det är dock inte helt ovanligt att man bränner boxen i samband med byta av bromsar genom att koppla på ström på bromssystemet utifrån. Jag har bytt bromsar bak här sen tidigare och då följde jag de råd som fanns vilket var att koppla in ett 9v batteri för att lossa på bromsarna. Kan detta vara orsak till att boxen slutade fungera? Jag har faktiskt bytt bromsar nyligen igen men det var på framhjulen och där finns inget som har med handbromsar att göra.
Användarvisningsbild
av apersson850
I och med att du har pillat på kontakterna till bromsmotorerna, för att komma åt att sätta dit ett batteri, kan det ju hända att du har dålig kontakt nu. Det slår inte ut några andra system, men bromsen fungerar inte som sen ska.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]