Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
T3 -13 är en 1,6L ecoboost, samma utförande som t4 och även t4f även om den senare är lite anpassad för e85.
En av de säkrare maskinerna imo
Köp manuell.

T2 -17 är en LP vea (samma utförande mellan T2 och T4) och borde väl vara en av de mer skottsäkra maskinerna som suttit i en v40.
Automat är 1,5L och manuell 2,0L.

Jag hade valt -17 av hundra olika anledningar.
av Lövet
TommyP86 skrev:Jag hade valt -17 av hundra olika anledningar.
Instämmer. Det går väldigt enkelt och säkert att öka effekten på t2 till t4 nivå genom enkel chippning hos exempelvis BSR.
av Volvo2021
Som tidigare sagts, satsa på manuell för Powershift.

Men, prova så att du kan leva med den manuella, jag gillade inte alls känslan i den växellådan när jag provade en T4 OCR med ca 12000 på mätaren, för en tid sen. Kolla också om du sitter bra i stolarna, sittdynan är kort, och klämmer liksom åt låren om man justerar upp stolen i framkant. Om det är en Ocean Race, kolla om du kan sitta en längre stund i stolen utan att få ont i ryggen. Jag klarade det inte, när jag hamnade i en ofrivillig kö under en trafikolycka, under min provkörning. (Vet ej om det är samma skinn/stol i en Summum) Jag upplevde stolen hård både i sits och i rygg. Ingen man skulle vilja ha framför tv:n precis.

Annars gillade jag motorn, tyckte den gick tystare än nya T4-Vea som jag provade i en V60-2017. Den kändes också rätt rapp. Jag glömde dock kolla om bilen var tankad med bensin eller E85.

Lycka till med det eventuella letandet.
av bilman
Kanontillägg! jag undrar om inte T2, 2017, 12000 mil är hårdkört? 12000mil på 4 år! Den var leasad i 3 år enligt historiken. T3, 2013 har ju 12000 mil på 8 år, drygt 1000 mil per år, privatägd enligt historiken, snällt körd alltså.
av Lövet
Du kan inte läsa hur hårt en bil är körd genom den genomsnittliga körsträckan...
Användarvisningsbild
av perin
Lövet skrev:Du kan inte läsa hur hårt en bil är körd genom den genomsnittliga körsträckan...
…..eller antalet ägare. Hellre tio ägare som skött bilen pedantiskt, än en bil med endast en ägare som inte sköter sin bil.
av errim
"Errim: Är det denna filmen du har sett?

Där öppnar dom en Chevamotor, avsedd för bensin men har körts på E85. Filmen är lite suddig och har dålig belysning, men man får ett budskap i alla fall."
Ja Rådlös det är den filmen jag sett
av Parker
bilman skrev: tor 09 dec 2021, 07:18 Har på lut en V70, 201,miljöbränsle/hybrid. Har bilen tankas E85 så kan följande enligt vad jag har läst förväntas: Igensatta spridare , slitna gummipackningar, igensatt bränslepump. Om olyckan är framme: Byte av spridare och gummipackningar 14000:-, byte bränslepump 13000:- Etanol smörjer mycket sämre än bensin. Stämmer detta erfarenhet mässigt? Hur undersöker man detta? Ska man förhandla ned priset med 27000:-? Det känns naivt att tro att den tankats med bensin då etanol var riktigt populär för 10 år sedan, sedan försvann etanolmotorerna över en natt när motorhaverierna duggade. Bilen i övrigt är fin. Men men etanolpåverkan? törs jag köpa?
Tänkte ge min erfarenhet såhär långt av V70 T4F. Min nuvarande T4F automat har gått ca 17 000 mil. Oklart om spridarna har bytts av tidigare ägare och växellådan har skötts om med extra oljebyten och går fint. Tycker om bilen och extra bra att kunna köra på E85 och minska klimatavtrycket något. Detta är min andra T4F Automat så jag vågade köpa samma modell igen. Den första krävde spridarbyte efter 6000 mil men min nuvarande går fortfarande fint.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]