Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade diverse problem med min som att det inte gick att köra radio mer än någon minut med motorn avstängd innan bilen gnällde över låg spänning och s/s funkade inte heller.
Laddade (stora) batteriet några dagar på rad med recondfunktion (EFB- batteri, inte AGM) samt nollställde BMS som tidigare delat tubeklipp, har funkat bra sen dess och kan köra både radio och bränslevärmare minst en halvtimme utan gnäll. Kommer det upp felmeddelande igen så blir det byte såklart.

Väldigt sällan man har sett att det har varit fel på det lilla batteriet i forumtrådarna, tror faktiskt inte jag sett något inlägg där byte har hjälpt.
Startbatteriet är tillverkat 2018 enligt stansning på minuspolen och det är nyligen recondladdat med CTEK-laddare så jag har extremt svårt att tro att det är det. S/S-batteriet byttes ju eftersom CTEK-laddaren inte ville ladda upp det, det blev röd varningslampa på laddaren eftersom batteriet inte kunde hålla laddningen. Har ryckt BMS-kontakten med tändningen på utan resultat också så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu...
BertilS70 skrev:Startbatteriet är tillverkat 2018 enligt stansning på minuspolen och det är nyligen recondladdat med CTEK-laddare så jag har extremt svårt att tro att det är det. S/S-batteriet byttes ju eftersom CTEK-laddaren inte ville ladda upp det, det blev röd varningslampa på laddaren eftersom batteriet inte kunde hålla laddningen. Har ryckt BMS-kontakten med tändningen på utan resultat också så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu...
Man kör inte rekondprogrammet om det är ett AGM batteri om det är ett sånt som sitter i. Belastningsprova batteriet för att se om det verkligen är OK, bara för att det har en datumstämpel 2018 säger detta inte att det är bra. Har själv bytt startbatteriet 2ggr på min 2017 XC60. Nollställ också BMS med en ODB2 verktyg eller VIDA så du vet att detta också är gjort.
BertilS70 skrev:Startbatteriet är tillverkat 2018 enligt stansning på minuspolen och det är nyligen recondladdat med CTEK-laddare så jag har extremt svårt att tro att det är det. S/S-batteriet byttes ju eftersom CTEK-laddaren inte ville ladda upp det, det blev röd varningslampa på laddaren eftersom batteriet inte kunde hålla laddningen. Har ryckt BMS-kontakten med tändningen på utan resultat också så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu...
Trodde batteriet var original men det är nyare än så förstår jag. Inga garantier för det iofs. Köpte ett ”märkesbatteri” till förra bilen, 2 års garanti. Vad hände en eller två månader efter det, helt dött.
Så som sagt, det finns inga garantier att det INTE är startbatteriet fast det är relativt nytt.
Vet ej om du löst det än men på min v70 d2 vart det bara att rensa felkoder. Bytte båda batterier men problemet kvarstod. Köpte en felkodsläsare, skrev ned alla som syntes, raderade alla - problemet löst. Hoppas det är lika billigt för dig. Annars kan du också pröva att reset:a BatteryMonitoringSystem (BMS). Kolla video:n nedan.

Såhär:

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]