Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iRunfast
Ni som kör steg 1 (endast mjukvara), har ni upplevt någon bättre bränsleekonomi vid normal körning?
Har en 2.5T 2004 Auto 12500 mil som snittar 1.1 blandad körning i 08. Har förstått att det är normalt. Fullservad, tankar bara 98.
Funderar på att skaffa en diesel, börjar bli ohållbart med dagens soppapriser nu. Gillar bilen massor men att tanka den är mindre kul.
av KalleJ
Bättre!? Haha det är nog få som kan bevisa det. För många andra variabler.
Tittar man på gaspedalen lite snett så går det åt några DL extra istället.

Köp smalare/högre "blue/eco" däck och lätta bilen istället.
Annars kan du nog fråga på V70 fas forumet.
Användarvisningsbild
av iRunfast
Ja i praktiken borde det väl förbrukas mindre bränslemängd då man optimerar förbränningen?
Jag förstår att majoriteten trimmar för att kunna komma snabbare från 80-120 km/h (säkrare omkörningar mm). Accelerationen 0-80 km/h är ju i princip oförändrad i steg 1, eller?
Jag förstår oxå att man gärna gasar lite extra när man har en sleeper som en gammal V70n ändå får anses vara.
av KalleJ
Nää firmorna ökar laddtrycket och ändrar tändningskurvan mest i princip. Lambdan och avgasregleringen används fortfarande precis som innan.
Visst de går att lägga in en magrare bränsleblandning men är nog ingen som säljer sådana mappar. De kan ge massa andra följdfel.
Den lilla minimala bränsleeffektiviteten man eventuellt får under högre laster, försvinner i priset för vad optimeringen kostar.

Bredbandslamda, annat styrsystem och bättre spridare som gäller om du på riktigt vill jaga effektivitet skulle jag tro.
av monza
Mmm... Hade en 2,5 FT men gick efter nått år till en D3. En fröjd att halverat antalet pumpbesök.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]