Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter53
Hej, jag har en V70 II D3 e Classic 2016, och behöver byta bromsklotsar och skivor fram samt tänkte byta bromsvätska samtidigt. Skillnad i pris Bilia och lokal bra bilmek är 2500 kr. Till frågan: jag har serviceavtal på Bilia, och om jag väljer den lokala bilmeken finns det då några risker med avtalets giltighet, garantier etc? Jag tänker på att det inte står Volvo original på materialen.
Hälsning Peter
Användarvisningsbild
av Derank
Har du serviceavtal betalar du ju redan för sevicen månadsvis till bilia, varför då lämna till någon annan och betala ännu en kostnad?
av Cox
Skivor och klossar ingår inte i ett serviceavtal, tror du tänker på ett trygghetsavtal.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av pb81
Jag bytte skivor och belägg själv. de sa ingenting om det när jag hade den inne för service.
Användarvisningsbild
av Derank
Cox skrev: tis 07 sep 2021, 18:05 Skivor och klossar ingår inte i ett serviceavtal, tror du tänker på ett trygghetsavtal.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Nä, jag förstår att han har serviceavtal men missade att han skulle byta bromsdelar, jag trodde han skulle göra en vanlig service. Ja TS kan byta sin a bromsdelar vart han vill,
av dannesk
Jag hade serviceavtal på min Volvo tidigare som nu gått ut. Jag bytte under den tiden bromsarna själv men bad Volvo byta bromsvätskan på servicen så slapp jag göra det själv då det inte var speciellt dyrt.
Jag skulle bytt bromsarna på den lokala bilmeken iom att de var 2500kr billigare, det påverkar inget med serviceavtalet.
av Peter53
Tack för svar. Jag ser nu i Allmänna villkor för Volvo Serviceavtal punkt 7 Kundens skyldigheter a) Kör, underhåller och sköter Fordonet i enlighet med de instruktioner som anges i Instruktionsboken och Service- & Garantibok. Kanske är det en tolkningsfråga om de kräver att lämna in på aukt Volvoverkstad och använda originaldelar. Men som ni skriver bör inget hända om bromsbytet görs hos bilmeken, så det lutar åt det.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]