Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RobinH
Hur fungerar laddningen på era bilar?
Ger generatorn alltid laddspänning eller inte?

Märkte att min bil bara laddas när SOC är under 80% ? :-o

AGM batteriets vilospänning ligger på 12,7 volt, vilket ju borde vara ~90% SOC.
Som minst gick spänningen ner till 12,4 under körning och rätt så varierande laddspänning.

Är det här nåt påhitt för att spara energi, eller håller min generator på att paja?

Om det är så att laddningen begränsas och slutar helt över en viss laddningsgrad…
Hur kan jag lura bilen tro att jag har ett lägre SOC?
Ladda ur batteriet i bilen, och ladda upp med batteriet urkopplat?
Senast redigerad av 1 RobinH, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av svergie2
RobinH skrev:Hur fungerar laddningen på era bilar?
Ger generatorn alltid laddström eller inte?

AGM batteriets viloström ligger på 12,7 volt, vilket ju borde vara ~90% SOC.
Som minst gick strömmen ner till 12,4 under körning och rätt så varierande laddström.

Är det här nåt påhitt för att spara energi, eller håller min generator på att paja?

Om det är så att laddningen begränsas och slutar helt över en viss laddningsgrad…
Ska vara så!

Läs beskrivningen på denna video så förklarar han de tre olika sätten bilen laddar batteriet på.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

av Rådlös
En liten pekpinne: Ström mäts i Ampere. Spänning mäts i Volt.
Det kan vara viktigt att säga rätt när man skall meddela någon annan en muntlig uppgift.
En fungerande generator laddar alltid när den snurrar. Laddspänningen går igenom en regulator, som reglerar så att batteriet får det som det behöver, om allt fungerar. Batteriet har ett inre motstånd, lågt om batteriet är urladdat och högt om det är fulladdat. Det är detta som styr regulatorn.

Bild
Bilagor
Voltmeter.JPG
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 999 gånger
av RobinH
Du har så rätt.
Blandade på de svenska begreppen. Rättat nu.
Ja gör dem faktiskt det? Eller kopplar frihjulet från?
Är du så säker på att det bara är den faktorn som styr regulatorns matning?

Din bifogade bild kan tyvärr inte härledas till detta laddningssystem.

Se youtube videon i inlägget ovan:

Jag tycker då det är ett märkligt sätt att ladda batterier på, att stötvis ladda batteriet på det sättet. Hur bra mår batteriet om man stannar mitt i en ”urladdningsfas” :x
Rådlös skrev: tor 02 sep 2021, 09:04 En liten pekpinne: Ström mäts i Ampere. Spänning mäts i Volt.
Det kan vara viktigt att säga rätt när man skall meddela någon annan en muntlig uppgift.
En fungerande generator laddar alltid när den snurrar. Laddspänningen går igenom en regulator, som reglerar så att batteriet får det som det behöver, om allt fungerar. Batteriet har ett inre motstånd, lågt om batteriet är urladdat och högt om det är fulladdat. Det är detta som styr regulatorn.

Bild
Senast redigerad av 2 RobinH, redigerad totalt 0 gång.
av RobinH
svergie2 skrev: tor 02 sep 2021, 07:26
RobinH skrev:Hur fungerar laddningen på era bilar?
Ger generatorn alltid laddström eller inte?

AGM batteriets viloström ligger på 12,7 volt, vilket ju borde vara ~90% SOC.
Som minst gick strömmen ner till 12,4 under körning och rätt så varierande laddström.

Ska vara så!

Läs beskrivningen på denna video så förklarar han de tre olika sätten bilen laddar batteriet på.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

100 poäng. Tack! Då får jag andas ut :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Inte för det spelar någon roll för generatorn och dess laddning, men ska det vara riktigt gnälligt så mäts ström i ampere och spänning i volt. Stor bokstav används inte i löpande text. Däremot i de förkortade enhetsbeteckningarna A och V, eftersom enheterna har namn efter personer.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]