Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Njz
Har en D3 Manuell jag ska byta koppling samt kamrem på, och eftersom jag inte har någon billyft lyfter jag hellre ur motorn och gör jobben istället för att ligga under och greja med kopplingen.

Någon som lyft motor samtlåda uppåt på dessa utan att dela dem? Gäller en V70 2011 D3.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag förstår att du inte vill ligga under bilen och meka. Kruxet är att drivaxlarna sitter underst i bilen så att jobbet blir dubbelt. Först ligga under bilen för att frilägga växellådan mm för att sedan fortsätta med att lyfta ur motorn, för att sedan dela på motor och växellåda, ett omfattande arbete. Standardprocedur är att så fort växellådan är frilagd så plockar man ur den direkt.
av Njansson
Jo men lite tungt att lyfta ner låda när man ligger under, bökigt att vara 2. Är det mycket plats under för att få ner låda?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Bilen på 4 pallbockar, talja i garagetaket som håller motorn, ta bort hela subframe med länkarmar, ta bort vänster motorfäste, sänka motorn och plocka ut växellådan med garagedomkraft.
Brukar gänga in två gamla topplocksbultar(med borttagna skallar) i nedre transmissionskåpan på motorn för att få styrning vid demontage och montage av växellådan för att inte sabba fingrrna i tryckplattan.
Detta var kortfattat men har funkat för mej tre gånger(hittills).

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]