Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska byta framhjulslager och behöver lossa spindelleden för att få ur drivaxeln.

Bromsskivan var ju jävlig nog att få loss, gasolbrännare o slägga räckte inte utan jag satte bult o mutter i fästöronen till bromsoksbygeln och pressade mot baksidan av skivan. Roterade runt skivan och till slut började skivan lossa från navet men lätt var det inte.. inte så konstigt när man såg skivan lös, bra mkt rostsprängning på insidan och på navkanten.

Nu till spindelledseländet då... muttern släppte fint men att bryta ner länkarmen så att spindelleden poppar ur verkar stört omöjligt.
Kollade på Mackans garage o han slog med slägga på spindeln alldeles där spindelleden är infäst o bröt sen ner med en kofot. Gjorde samma utan resultat... har satt fast ett spett runt länkarmen närmast spindelleden o lagt träklossar under främre länkarmsinfästningen som jag bryter mot, men icke! 1.5meter spett med mig (runt 90 pannor) som står och hoppar på andra änden utan framgång... :(
Ska testa att stå längst ut på spettet och samtidigt slå med storsläggan på spindeln imorgon, ville inte väcka grannens barn förut... ;)
Har en vanlig svart biltema spindelledsavdragare sen gammalt, men den passar så klart inte... :(

Klassisk gaffel lär väl sabba gummibälgen?

Nån som har några tips? Lossa länkarmen från subframen skulle det funka o är det isf bökigt?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Länk till hur man hanterar slägga, bilen har samma chassi som V70 II.

Ett alternativ är att demontera länkarm och fjäderben som en enhet utan att sära på dem. Sen använder man spindelledsavdragare Kamasa K163 för att lossa spindelleden, ett välriktat hammarslag brukar ändå behövas.
Tänkte inte till riktigt igår, glömde värma... idag efter att brassat på med gasolen och ett gäng rediga slag med släggan så var den loss! Imorgon blir det urpressning av lagret.... spännande! ;)
Lägger upp en bild på baksidan av bromsskivan....
20210829_182523.jpg
20210829_182523.jpg (1.45 MiB) Visad 3426 gånger
Japp, inte vackert direkt.... dom saltar bra här på västkusten! :)

Hade tänkt o byta skivor fram till våren, men nu blir det att testa nya från Zimmerman ihop med övriga service-beställningen från Trodo.

Andra skivan kan jag likaväl flexa av när dom nya kommit, lär ju gå fortare iaf.

Mackans garage och Dyhrs garage på tuben lyckades ju inte få av sina skivor utan vinkelslip men det gjorde jag! ;)

Skicket efteråt e en annan femma... :)
borstarmicke skrev: mån 30 aug 2021, 19:22 Tänkte inte till riktigt igår, glömde värma... idag efter att brassat på med gasolen och ett gäng rediga slag med släggan så var den loss!
Vad värmre du, hela armen? Tog inte gummibälgen stryk ?
Värmde godset på spindeln där spindelledens axelgenomföring är. Bälgen är intakt!

Kan meddela att mha biltemas hjullagerverktyg är nu det nya lagret på plats och det är underbart fritt från missljud när man kör! :)

Det gamla lagret släppte förvånansvärt lätt och monteringen av det nya gick väldigt enkelt och smärtfritt.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]