Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dyngove
Jag satte på sommardäcken på min v70 och insåg att den verkar vara trött bak i fjädringen då den hänger ner där. Jag har alltid drygt 50kg i skuffen och om jag ställer mig på draget (100kg) så är skärmkanterna nästan i höjd med däcket. Bilen kommer lastas full i sommar till lite långresor och jag har ingen större lust att inte ha någon fjädringsväg då så min fundering är om det räcker att köpa nya fjädrar eller om man skulle skaffa husvagnsfjädring. Är det någon som har koll på det?
av Dyngove
Om någon i framtiden har samma funderingar som mig så kan jag meddela att husvagnsfjädringen gav ett stort lyft, bilen kom upp typ 3 cm och blev väldigt mycket fastare o trevligare, bytet tar max 1 timme från att man öppnar garaget tills man rullar ut bilen igen och kostar inte särskilt mycket heller så det är helt klart en värd uppgradering :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tack för bra info.

Kan vara ett bra alternativ när tex nivomat-dämpare ger upp, för de verkar ju vara gjorda av guld av priset att dömma.
av Dyngove
volvofantast skrev: tis 27 apr 2021, 06:11 Tog det verkligen bara 1 timme att byta fjädrar bak,få måste du haft en lift att tillgå?byte du inte stötdämparna samtidigt?
Ja i runda slängar. Jag hissade bilen 50 cm på ena sidan, skickade under 2 nedkapade EU pallar och en kloss, sen är det ju bara 1 mutter och en bult som ska loss,lite bankande med plastklubban och brytande med kofot så är allt tillbaka igen på nolltid :)
Bytte inte stötdämpare samtidigt då mina känns fräscha, vet inte om dom är bytta vid ett annat tillfälle.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]