Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OveVolvo
Nu vet jag inte hur man tätar om slut eller vinkelväxlar. Men det är bra om du har garanti kvar. Frågan är väl om tätningen håkler så garantitiden går ut, eller längre? Det jag fick berättat för mig var att det läcker ut en liten mängd olja, så liten att det inte märks. Men med tiden påvrkar det oljenivån, och ett fel uppstår aka missljud. Så håll koll på oljebytena och lägg in det i ett serviceintervall.

PS, min slutväxel kostade 23kkr och byta :( Det får ses som rena fyndet i sammanhanget. Men jag är inte så glad på Volvo som mörkat kring oljeservicen. DS
av Argaelektrikern
OveVolvo skrev: tor 13 aug 2020, 20:04 Nu vet jag inte hur man tätar om slut eller vinkelväxlar. Men det är bra om du har garanti kvar. Frågan är väl om tätningen håkler så garantitiden går ut, eller längre? Det jag fick berättat för mig var att det läcker ut en liten mängd olja, så liten att det inte märks. Men med tiden påvrkar det oljenivån, och ett fel uppstår aka missljud. Så håll koll på oljebytena och lägg in det i ett serviceintervall.

PS, min slutväxel kostade 23kkr och byta :( Det får ses som rena fyndet i sammanhanget. Men jag är inte så glad på Volvo som mörkat kring oljeservicen. DS

Det med vinkelväxeln det upptäckte serviceteknikern när den va inne på den årliga servicen. Så därför ska den tätas om och vad jag förstod på honom så tas den väl ner. Så dem kollar väl oljenivån osv...

Volvo byter väl inga oljor förutom i motorn vad jag förstått. Vilket är rena vansinnet igentligen. Men jag kommer att be dem byta oljor både i lådan och i haldexen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kan vara fjädern till kamrrmdpännaren som låter vid momentpulserna när motorn utnyttjar vridet vid lägre varv
av Mrtpedersen
Xoonix skrev: lör 01 aug 2020, 18:07
Har även ett annat problem som uppkommit ganska nyligt. Det är som om bilen tappar kraft ibland. När jag har farthållaren på exempelvis 110 och det kommer en uppförsbacke så orkar den inte hålla hastigheten utan den sjunker ned till 100 ungefär. Inget som händer varje gång men lite för ofta för att det ska kännas bra
Det problemet hade jag också. Är en givare till turbon. Kostar nog inte så mycket att byta.
av oldtimersmc
Hittade ni ngn lösning på problemet?
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]