Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
235/45 Stretch/tyskstuk med fälgkant utanför däcksidan om än så lite. Däcksidan böjs utåt onaturligt med snedslitage som resultat. Äldre Pirelli Scorpion Assimetrico Zero var än värre än dessa Nokian. Ja dessa däck är sopslut och synliga tecken på skador orsakade av grusvägar.
Dock sett betydligt värre på V70II:or med typ 9-10" breda fälgar som måste ha 225:or för att ens kunna fungera pga "idiotsänkningen" ihop med offset på 35-42:ish och undvika extrem valsning av skärmar.
Bild
255/45 "XC stuk" med skyddad fälg under samma Nokian Hakka Black2 som jag tidigare hade i 235/45-19
Bild

Däck är obelastade då byte inte varit tid innan helgen så belastade "mullar" däcken till sig lite.
Syns extra tydligt på lilla "läppen" som finns direkt vid fälghorn, på 235:orna ligger den under fälgen, på 255:orna utanför. Hade det varit 7.5" breda fälgar hade jag inte gått denna väg pga däckbredd kontra fälgbredd där 255:or ligger i maxspannet för 8" breda fälgar.

VolvoB20 har visst visat fenomenet stretch/tyskstuk tidigare viewtopic.php?t=141894
om än övertydligt men visar på vad jag menar mer eller mindre inte hör hemma på en XC iaf.
Knuffar man ut fälgen i hjulhuset för mycket är smala däck enda lösningen för att få däcket att rymmas i hjulhuset med eller utan sänkning med eller utan coils
, skruvade i botten eller ej med hjulvinklar helt tokiga eller ej.Bild
av Volvo_S60
Jag fattar hur du menar. Det är sjukt fult.
Men är himla olika från märke på däck hur dom ser ut. Varje däck finns i såå många varianter med fälgskyddkant mm med.

Michelin Latitude Sport 3 som jag satte på sticker ut och skyddar fälgen bra.
Var lite därför jag valde dom däcken och dessutom att dom är tysta.

Svårt att visa det bättre än på fotot nedan, men syns att det inte är stretch i alla fall.

6.JPG
6.JPG (75.33 KiB) Visad 168 gånger
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]