Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
VolvoB20 skrev:
Hasse53 skrev:När tillräckligt med olja finns i tråget sugs detta upp i motorn som då inte går att hejda, den varvar ihjäl sig. Många V50 2.0D har mött detta öde men enligt uppgift även 2.4D och D5 från modellår 2006
Det är väl bara att ställa sig på bromsen.
Det blir lite svårare om man har automat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min D5 har en oljesticka, men som skrivits ovan sitter den avigt till och är tjurig både att få upp och sen ner igen. Jag har bara gjort det en gång för att se hur det såg ut.
Om bilen indikerar låg oljenivå ska du inte fylla på mer än en halv liter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
valln skrev:
VolvoB20 skrev:
Hasse53 skrev:När tillräckligt med olja finns i tråget sugs detta upp i motorn som då inte går att hejda, den varvar ihjäl sig. Många V50 2.0D har mött detta öde men enligt uppgift även 2.4D och D5 från modellår 2006
Det är väl bara att ställa sig på bromsen.
Det blir lite svårare om man har automat.
Ja vad händer om du ställer dig på bromsen med automat, kommer inte motorn att stå på stall-speed varvtalet? Den kommer ju aldrig orka dra konvertern till 7000 rpm.
av rid54
Jo, det lär ju bli "stall-speed"... Men det går ju inte att få hejd på motorn ändå om det verkligen är en "runaway". Om man är två kanske en hinner blockera luftintaget innan växellådsoljan tar eld...

Sen funderar jag på om det inte borde bli nån varvtals-/effektbegränsning om man inte rör gaspedalen, men Volvos dieslar kanske inte har ett luftspjäll?
Användarvisningsbild
av apersson850
Den normala varvtalsbegränsningen sker genom att insprutningen stängs av. Men det hjälper ju inte när bilen går på smörjoljan. Luftspjäll finns inte, dieslar av den här typen går på variabelt luft/bränsleförhållande. Ju tjockare blandning desto högre effekt.
av Yaniz
Inte för att jag kör diesel ... har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, men jag hade korkat igen ändröret med t-tröjan, skjortan eller frugans dambinda ... (saftigt använd kan t o m ha bättre effekt). Något bissart grepp, kan tyckas, men prio här är att rädda motorn, så att säga ...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Den normala varvtalsbegränsningen sker genom att insprutningen stängs av. Men det hjälper ju inte när bilen går på smörjoljan. Luftspjäll finns inte, dieslar av den här typen går på variabelt luft/bränsleförhållande. Ju tjockare blandning desto högre effekt.
Sitter det inte AISV på en del volvodieslar, En ventil som blockerar insuget när du trycker på start/stopp knappen så motorn ska stanna snabbare ?

Vad jag fattade är det en ren premium/komfortfunktion för att motorn inte ska snurra en stund efter det du stängt av.
Användarvisningsbild
av apersson850
Har jag inte hört talas om. Känns inte som något man skulle ha någon nytta av heller. Det spelar väl ingen roll för komforten om motorn snurrar några varv extra efter det att man tryckte på stopp?
av Jofa20
Hej
Är 4/4 oljenivå enligt kördatorn för hög efter
oljebyte? Har en -12 V70 D3/D4 dvs D5204T3.
Bilen var in på service på verkstad. Kan man alltså fylla till 4/4 eller ska den lämnas vid 3/4 ?
Tack för hjälpen !
Användarvisningsbild
av pb81
Den skall stå på max, inte pricken över max.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]