- ons 24 okt 2007, 09:40
#143281
Hej på Er!
Äntligen har jag fått tillbaka min bil efter renoveringen av lådan. Bilen har varit inne sammanlagt i 11 veckor sen i maj. Nu har jag en nyrenoverad låda som växlar mycket fint. Vid senaste servicen anmärkte verkstaden på att det läckte lite olja vid lådan så jag lämnade tillbaka bilen igen. Nu är det bra verkar det som. Man sa även att det är möjligt att oljan kan gå rakt igenom aluminium om det blir riktigt varmt. Alltså det behöver inte vara någon läcka utan eftersom oljebehållaren är gjord av aluminium och om man kör bilen riktigt hårt då kan det komma olja rakt igenom. Inte mycket men lite. ÄR DETTA SANT ELLER DET VARA BARA EN REN BORTFÖRKLARING? HAR LIKSOM ALDRIG HÖR NÅT LIKANDEN. ATT OLJAN KAN TRÄNGA SIG RAKT IGENOM EN BEHÅLLARE OM DEN ÄR GJORD AV ALUMINIUM.
Men jag har en fråga.
Det droppar FORTFARANDE lite olja höger fram. D v s höger om du står framfÖr bilen. Det verkar komma vid vänster hjul kan tänka mig att det rinner längst plastskyddet som sitter under motorn. Är inte mycket men jag undar nu ändå vad det kan vara. Det är inte växellådsoljan för den är ju röd. Jag tror den kommer nånstans från motorn. SEn har man ju hört att gamla bilar kan läcka lite olja. Men den är så välhållen och servad samt renoverad att man tycker inte att detta ska läcka. Som sagt det är inte mycket.
Någon som har några bra tips.
Sedan så undar jag om kylarvätskan. Den behöver jag fylla på någon dl efter några 100 km bara om jag kör hårt och när ecc är på.
Jag hittar inget under bilen nu när det är kallt. PÅ sommaren har man ju kondens men nu hittar man inget. Har ävent kollat i motorn. Men inget där heller och kylarvätskan är jätte fin. Den blev ju bytt i samband med storserivcen där man även bytte vattenpump. Jag reagerade på att vätskan är röd. Ska det vara röd kylarvätska? De flersta jag har sett är blå.
Och en fråga till angående bakvagnen. Jag har precis fått en fyrhjulsintällning. Men jag känner fortfarande lite vibration från hjulen bak. Stabbstagen är bytta nyligen. Båda två samt man har bytt klossarna också nyligen. Skivorna ser ok ut och däcken är inte gamla heller. Kan det vara balanseringen av däcken som behöver göras eller görs det när man gör en fyrhjulsinställning?
Kom gärna med tips om Ni har några.
MVH
Gregor
Äntligen har jag fått tillbaka min bil efter renoveringen av lådan. Bilen har varit inne sammanlagt i 11 veckor sen i maj. Nu har jag en nyrenoverad låda som växlar mycket fint. Vid senaste servicen anmärkte verkstaden på att det läckte lite olja vid lådan så jag lämnade tillbaka bilen igen. Nu är det bra verkar det som. Man sa även att det är möjligt att oljan kan gå rakt igenom aluminium om det blir riktigt varmt. Alltså det behöver inte vara någon läcka utan eftersom oljebehållaren är gjord av aluminium och om man kör bilen riktigt hårt då kan det komma olja rakt igenom. Inte mycket men lite. ÄR DETTA SANT ELLER DET VARA BARA EN REN BORTFÖRKLARING? HAR LIKSOM ALDRIG HÖR NÅT LIKANDEN. ATT OLJAN KAN TRÄNGA SIG RAKT IGENOM EN BEHÅLLARE OM DEN ÄR GJORD AV ALUMINIUM.
Men jag har en fråga.
Det droppar FORTFARANDE lite olja höger fram. D v s höger om du står framfÖr bilen. Det verkar komma vid vänster hjul kan tänka mig att det rinner längst plastskyddet som sitter under motorn. Är inte mycket men jag undar nu ändå vad det kan vara. Det är inte växellådsoljan för den är ju röd. Jag tror den kommer nånstans från motorn. SEn har man ju hört att gamla bilar kan läcka lite olja. Men den är så välhållen och servad samt renoverad att man tycker inte att detta ska läcka. Som sagt det är inte mycket.
Någon som har några bra tips.
Sedan så undar jag om kylarvätskan. Den behöver jag fylla på någon dl efter några 100 km bara om jag kör hårt och när ecc är på.
Jag hittar inget under bilen nu när det är kallt. PÅ sommaren har man ju kondens men nu hittar man inget. Har ävent kollat i motorn. Men inget där heller och kylarvätskan är jätte fin. Den blev ju bytt i samband med storserivcen där man även bytte vattenpump. Jag reagerade på att vätskan är röd. Ska det vara röd kylarvätska? De flersta jag har sett är blå.
Och en fråga till angående bakvagnen. Jag har precis fått en fyrhjulsintällning. Men jag känner fortfarande lite vibration från hjulen bak. Stabbstagen är bytta nyligen. Båda två samt man har bytt klossarna också nyligen. Skivorna ser ok ut och däcken är inte gamla heller. Kan det vara balanseringen av däcken som behöver göras eller görs det när man gör en fyrhjulsinställning?
Kom gärna med tips om Ni har några.
MVH
Gregor