Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kb0000
Nej, inget nytt. Har haft kontakt med volvo (bilia).
Det enda som jag lärt mig är att jag måste vänta 4 minuter med avstängd motor innan jag kan starta igen med fungerande turbo. Det är nämligen efter 4 min som elen stängs för diverse efterfläktar, m.m.
Så ett elfel kanske, jag kollade kablar, okulärt ser det bra ut, men jag har inte mätt.

Jag kan bara konstatera att ibland hinner jag köra längre än 200 km innan problemet uppkommer, ibland kommer det redan efter att ha kört 25 km.
av kb0000
Nu har jag haft tillfälle att köra med standard OBD-läsare (standard, troligen inte volvoanpassad). Det kommer inga felkoder när felet med att bilen blir av med turbon inträffar. "Live data" och "I/M" visar inte någon skillnad jämfört med hur det ser ut när allt är bra. I varje fall ser jag inte som för mig är iögonfallande.
Det enda jag kan se, är att motorn inte kan ge full effekt. Det kan man avläsa, normalt visar den upp till ca 200 kästkrafter, när det är fel sällan över 80 hästkrafter. Det kunde man ju i och för sig räkna ut än då eftersom motorn tappar kraft...

Om ni tror att jag ska söka/se efter speciella koder på OBD-läsare, säg vilka så försöker jag kolla när felet inträffar nästa gång.

Ett tips jag fick från en bilmek var, partikelfiltret (sotfilter) kanske är fullt och måste bytas.
Normalt sett rensas det av sig själv, men bilen är ju 11 år snart, så kanske är det helt fullt.
Det har hänt att sotfilter-informationen visats någon enstaka gång på displayen under de senaste åren, men det brukar inte sammanfalla med turboproblemet.
Har ni några tankar om partiekfiltret i detta sammanhang?
Användarvisningsbild
av apersson850
Om partikelfiltret varit fullständigt igensatt skulle du för det första fått gnäll om det i displayen och för det andra skulle bilen inte gå ordentligt någon gång alls.
När min bar sig åt så här var det permanent. Men då hade det blivit kortslutning så en säkring gick. Den styrde bland annat wastegateventilen på överladdningen, så det var ständig punktering på laddtrycket. Samma säkring tog även några andra funktioner, så det var så vi kom på vad det var. Det enda de hade gemensamt var säkringen.
Kortslutningen var en avgnagad kabel under batteriet.
av kb0000
Har fått partikelfiltret rengjort nu och sensor (differentialtrycksgivare) bytt.
Har inte hunnit köra så väldans långt men i mitt fall verkar det än så länge som att detta var problemet. Än så länge inga effektbortfall.
Det intressanta är just att under den tid jag haft problemet har varken bilia eller andra verkstäder hittat några felkoder som indikerade detta, det var först nu sista veckan som det var så jättedåligt att bilen tappade kraft hela tiden (troligen därför att rengöring inte kunde komma igång alls).

Får se om detta verkligen är det hela eller om felet återkommer...
av kb0000
Hej på er.
Säg det som varar för evigt.
Efter att ha kört ca 500 mil (det har inte blivit mer sedan i maj då partikelfiltret rengjordes), så har allt fungerat bra tills igår.
Körsträcka 2 ggr ca 250 km motorväg. Efter ca 170, resp. 200 km kom effektbortfallet igen.. Inga felkoder, varningslampor, inga övriga symptom.
Samma som förut, stänger man av motorn några minuter så är det bra igen senare.
Bilen har gått ca 270 000 km (ca 265 000 km då partikelfiltret rengjordes).
EGR-ventil och sensorer (differentialtrycksgivare) är bytta, en del annat också som jag nu inte minns.

Jag börjar ge upp (skroten nästa??), kan det vara olja eller luft (i fel mängder) som kommer in i motorn och gör att problemet uppkommer?

Alla idéer välkomna. Det är en XC70 B D5 modell -08.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ett försiag. min var likadan.

turbotrycksgivaren längst ned på intecoolern. Kostar 249 kr och man byter den på garageuppfartren på 30 minuter. Verkar vara ett väldigt vanligt standardfel.

Inga varrningslampor tändes i min bil.

Behöver inte ge felkoder då givaren inte "går sönder" typ dör eller kortsluter. Den skickar bara ut felaktiga värden som motorstyrningen inte kan detektera skulle vara inkorrekta.

Annars kan det ju vara spjällmotorn till Wastegaten som trögar sig. Men jag skulle slänga dit en ny givare först.
av jonken69
Hej, jag har samma problem ,fick du ordning på detta?
kb0000 skrev: fre 13 apr 2018, 21:35 Nu har jag kört lite till.
Mitt problem ser ut så här.
Först måste man köra ca 100km/t eller mer. Felet uppstår ej vid körning under ca 70km/t (stad/förort), såvida man inte kört snabbare först.
När man kört aktivt i 30-200km och sedan kör med mycket litet gaspådrag (tex. bara underhållsgas i kö), hastighet fortfarande 80 km/t eller mer. Lågt varvtal eller lite högre spelar ingen roll så länge belastningen är låg.
Efter ca 1-2 minuter är det som att turbon lägger av och i princip all kraft försvinner.
Man kan varva motor och i goda fall kan man komma upp i 120km/t om der är platt och medvind.
Kylarvätskans låga nivå hade ingen inverkan, batterianslutningar är i sin ordning.
En avgassensor bytt men det hjälpte inget.
Felet uppkommer aldrig vid gaspådrag, men är kvar om det väl inträffat.
Efter ca 2-3 min med avstängd motor är det normalt igen tills samma problem dyker upp igen efter allt från 10-200km.

Finns det någon som vet hur motorerna är programmerade och vilka fel som leder till tillståndet att motorn tappar kraft?
Verkstäderna verkar inte ha kunskap om vilka orsakssamband som leder till effektförlust, de verkar bara läsa felkoder och byta grejer som inte hjälper...
Kanske får man skriva till volvo cars, de borde ju veta hur motorn är programmerad.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag fick indikering om dåliga motorprestanda, men annars var symptomen desamma, när de väl uppstod. I mitt fall dock i alla hastigheter.
Bilen orkade gå 90 km/h med en tom 300 kg släp bakom, men där var det stopp. Lite uppförsbacke och jag fick växla ner...
I mitt fall var det den ökända batterihyllan, vars vassa gjutskägg på undersidan tuggat sönder en kabel. Säkringen gick. Då slutade bland annat oljenivåkontrollen och AC att fungera. Det spelade ingen roll på prestanda, men det tog med sig laddtrycksregleringen också. Wastegaten stod vidöppen hela tiden, så bilen var i princip en sugmotor med för dålig kompression.

Även om orsaken nog är något annat här, så blir effekten av utebliven laddtrycksreglering precis som det beskrivs här ovan.
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]