Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ryon
Tjenare
Har en Xc70 D5 2008 som är svårstartad när det är kallgrader. Misstänker någon av spridarna så skulle göra ett test på hur mycket dom flödar på returerna. Och som vanligt när man håller på så gick något sönder..
Gick smidigt att koppla bort returslangar och koppla på test utrustning men när jag skulle göra testet matar det ut väldigt mycket diesel från de borttagna returerna som går TILL spridarna, liksom bakvägen...(är det normalt?) Tänkte då ta av slangen som går till spridarna för att plugga 1 ställe istf 5. Men givetvis gick plasten nippeln av vid förgreningen.
Ny går ej att köpa lös utan det är hela slangpaketet för ca 1400.
Ingen lust att lägga det då det här kan bli dyrt ändå...

Så tänkte höra vad ni tror om att ersätta den förgreningen med en T-koppling och en Y-koppling. Det bör fungera dugligt bra tänker jag, men flödet blir i värsta fall lite påverkat.. Men tror/hoppas att det inte är så känsligt.
Är alltså nippeln jag håller i på bilden som gått av.
Så vadåra tror ni?
Tacksam för tankar och idéer :-)
Bilagor
77478497-79B0-43BD-BB2B-227EBFCD2222.jpeg
77478497-79B0-43BD-BB2B-227EBFCD2222.jpeg (233.54 KiB) Visad 677 gånger
5E91C1D1-0D6B-4867-957D-E7637CD7A473.jpeg
5E91C1D1-0D6B-4867-957D-E7637CD7A473.jpeg (223.44 KiB) Visad 677 gånger
Vid kallgrader skall glödstiften hjälpa till att få igång motorn. Lossa el anslutningen på respektive glödstift och mät resistans till minus, bör vara ca 1 ohm. Om glödstift behöver bytas tänk på att de är mycket ömtåliga och de lätt går av när man försöker lossa dem!! Spraya med Omicron 636(hos Mekonomen) vänta en vecka och lossa med varmkörd motor. Åtdragningsmoment är bara 8 Nm!!

Sen kan det ju vara fel på glödstiftsreläet också...

Ditt förslag till reparation tycker jag verkar bra.

Jag har en D3:a 2011 och där är returledningen från spridarna anslutna till ledningen som kommer från bränslepumpen i tanken dvs med 2-3 Bars tryck, dvs samma ledning som förser högtryckspumpen med bränsle. Jag tror att det är samma på alla dieselfemmor sedan modellår 2006. Enligt Volvo presentation för My 2006 är det för att skapa mottryck över spridarna(men varför?).
Tack för din input Hasse!
Problemet med kallstart har hängt med i några år redan men tänkte göra ett försök nu igen. Lät byta alla glödstift förra året, det gjorde varken till eller från så det var nog tyvärr bortkastade kronor :-(
Den startar bra om man har kört med värmaren när det är kallt, och är det varmt ute är det heller inga problem...
Så har läst en hel del om att en eller flera spridare flödar för mycket kan det ge dessa symtom. Anledningen ska då tydligen vara att systemet inte får upp det trycket som behövs. Varför det går bra när motorn är varm vet jag inte.
Relät låter intressant, någon som kan hjälpa mig med ett nummer och vart det sitter?
Ja jag har sett bilder på andra volvodieslar (bildelsbasen) och noterat att returen ansluter någon annanstans då... Men jag gör nog ett försök med att reparera som jag tänkte, funkar det så är jag ju iaf tillbaka på ruta ett igen ;-)
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]