Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Knota skrev:Min D5:a kommer bara över 75 grader om det är plusgrader ute. Termostat o tempgivare bytta (termostaten hos Bilia o tempgivaren av mig), ingen skillnad.
Har tröttnat o täckte därför över grillen ( a la 70-tal...). Det gav inte heller någon markant skillnad, kanske 3-4 grader.
Det verkar som kylarfläkten löper amok eller något, men tycker det borde stanna någon värme i motorutrymmet ändå.
Enligt Bilia " ska det vara så". :bored:
Prova att stänga av AC, fläkten borde stanna då, osäker och märkligt att kylfläkten ska gå hela tiden i minusgrader då inte AC används.
Användarvisningsbild
av pb81
Sitter det två fläktar i fläktpaketet på kylaren? På min kärvade den större fläkten vilket gjorde att den mindre gick för jämnan. Detta fick dock ac-kompressorn att lägga av också.
Användarvisningsbild
av apersson850
Idag var det -17°C på morgonen. Bilen "hörde" tydligen inte när jag skickade värmarstart via Volvo on Call, något jag upptäckte strax innan det var dags att åka. Därför hade värmaren inte hunnit värma mycket innan jag körde. Motorn hade knappt hunnit till nollgradigt.
Med den här yttertemperaturen såg jag aldrig att termostaten öppnade vid 93-94°C som den brukar göra. Temperaturen slutade öka vid 87-88°C. Efter att ha lämnat motorvägen och kört bort till jobbet, sakta och försiktigt för det var så halt att jag knappt kunde hålla radien i cirkulationsplatserna, hade den sjunkit till 79°C .

Det har inte med värmen att göra, men det var alltså så halt att bilen slirade med alla fyra hjulen så jämnt, att den inte ens började laborera med bromsarna för att flytta drivning från ena sidan till den andra.
av IH8MYX
Knota skrev:Min D5:a kommer bara över 75 grader om det är plusgrader ute. Termostat o tempgivare bytta (termostaten hos Bilia o tempgivaren av mig), ingen skillnad.
Har tröttnat o täckte därför över grillen ( a la 70-tal...). Det gav inte heller någon markant skillnad, kanske 3-4 grader.
Det verkar som kylarfläkten löper amok eller något, men tycker det borde stanna någon värme i motorutrymmet ändå.
samma här dock D4 VEA bilia och upplandsmotor hävdar att de går såhär svalt, men hur kommer det sig att andra i detta forum kan få så höga tempar som 90 grader?
helt galet tycker jag, min kommer upp i 87 grader minst 1 gång varje körning för att sen aldrig hitta tillbaka, så den kan ju om allt funkar sjukt frustrerande.
av IH8MYX
lite uppdatering
Bilden med daturm 2020-02-05 så har jag kört värmaren innan av färd, och kört totalt 1 mil (20min).

Bilden med datum 2020-02-08 så startade jag bilen och sen värmaren i instrumentet stod i 40min innan avfärd, och kört totalt 2,7 mil (total tid motorn gått (1tim20min) med några stopp på byn.

I båda fallen med värmaren i "auto" och 22 grader kupétemp inställt. ungefär minus 10 grader ute.
när jag stängt av bilen hemma har värmaren inte gått, inte ett knyst från den surrar inte ens.
Bilagor
0205 (2).jpg
0205 (2).jpg (91.22 KiB) Visad 317 gånger
0205 (1).jpg
0205 (1).jpg (85.46 KiB) Visad 317 gånger
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]