Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo mitt val
En intressant sandlådediskussion. Låt oss fastställa att sväl Audi,BMW,Mercedes,Lexus etc. är bra bilar. Alla har sina förtjänster och brister. Det finns ingen bil som är 100% på allt: Vi uppfattar saker och ting olika. Själv tycker jag att jag har valt en bra bil, den bästa jag någonsin ägt (min 26 bil), och jag hade säkert varit lika nöjd med en BMW eller AUDI. Vi kan vara glada att vi som litet land har egna bilfabriker även om dessa ägs av utländska bilföretag.
av Petzzon
Min första jämförelse gjordes mellan V70 2,4D samt BMW 520D där har BMW.n visserligen bara 4 cyl men o andra sidan 177hk. inköpspriset är klart högre men när företag handlar rabbateras det rejält, och där är BMW sanslösa i mitt fall nästan 82000:- mot volvos ca 38000:-.

Men grundproblemet i mitt fall är ju 2,4d motorn och dom problem volvo har med den. Alltså måste det bli D5 och då tar jag ett steg upp till och Väljer XC70:n
Användarvisningsbild
av tjotto
Petzzon skrev:Min första jämförelse gjordes mellan V70 2,4D samt BMW 520D där har BMW.n visserligen bara 4 cyl men o andra sidan 177hk. inköpspriset är klart högre men när företag handlar rabbateras det rejält, och där är BMW sanslösa i mitt fall nästan 82000:- mot volvos ca 38000:-.

Men grundproblemet i mitt fall är ju 2,4d motorn och dom problem volvo har med den. Alltså måste det bli D5 och då tar jag ett steg upp till och Väljer XC70:n
Det känns ju inte riktigt som dom någonsin tänkt sälja sin bil för listpris när det ligger sådana rabattsatser...
av bilgalen
tjotto skrev:
Petzzon skrev:Min första jämförelse gjordes mellan V70 2,4D samt BMW 520D där har BMW.n visserligen bara 4 cyl men o andra sidan 177hk. inköpspriset är klart högre men när företag handlar rabbateras det rejält, och där är BMW sanslösa i mitt fall nästan 82000:- mot volvos ca 38000:-.

Det känns ju inte riktigt som dom någonsin tänkt sälja sin bil för listpris när det ligger sådana rabattsatser...
Jodå, mot oss stackars satar som fortfarande måste handla bil privat. Tror Bmw brukar lämna mellan 6-8% till privat personer :cry:.
Användarvisningsbild
av tjotto
bilgalen skrev:
tjotto skrev:

Jodå, mot oss stackars satar som fortfarande måste handla bil privat. Tror Bmw brukar lämna mellan 6-8% till privat personer :cry:.
Jag hade ju inte köpt tex en BMW om dom skall tjäna 40000:- extra för att jag är privatperson...

Grattis till Kimi!!!!!!! vilket år det vart med Kimi, Mattias & PG Andersson!!!
av lillnisse
Men man kan väl inte enbart heller kolla på inköpspris och jämföra det mellan BMW och Volvo. BMWn kanske ser skrämmande mycket dyrare ut än Volvon om man kollar på priset, men räkna in ägandekostnaderna också så blir skillnaden inte lika stor då det exempelvis ingår 3 års fri service alternativt 8000 fria mil hos BMW. Det skulle iaf jag tycka vara värt en del. Men är det tjänsebilar det rör sig om kanske ändå firman står för servicekostnaderna?
av Petzzon
Visst var det i BMW.s fall extremt stor rabatt, dock kan man även privat delvis åtnjuta dessa då en del var just nu för tillfället rabatterade paket. men visst har företagen höga rabatter jämfört med privata köpare.
av Steff 99
BMW:s rabatter är inte annolunda än vad Volvo handeln ger,
Volvo rabatterar direkt från sin prislista ( se annonser) sedan går det att förhandla ner ytterligare, man kan hamna på ca 10-12% även som privat person
BMW har ett annat förfarande..det är förhandling som gäller , men totala rabattsatsen är den samma , så privatpersoner har samma möjlighet.
Sedan så skall man ändå inte jämföra företagsrabatter , här ges det ofta en rabattsats som baseras på stora volymer, inget ovanligt i någon bransch.
BMW har under en tid haft stora prisrabatter på utvalda lagerbilar till alla (privat o Företag) ..upp till 70-90´ på vissa modeller.

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]