Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guddevafan
Hej
Jag har problem med min V70 2010 D5.
Laddfel kommer upp vid körning, har satt dit en renoverad generator men meddelandet kommer upp igen?
Mäter jag vid tomgång 13.7-14.3

Läser jag av med en dator får jag felkoderna:
B108700
U012000

Stog i datorn komunikationsfel med styrenhet generator/startmotor

När jag får upp meddelandet räcker det med att starta om bilen
Så kommer inte det upp på kanske en hel dag.

Några idéer?
Mvh Eric
av andersuw
Båda felkoderna pekar på bristande datorkommunikation mellan motorstyrenheten (ECM) och generatorstyrenheten (ACM). VIDA anger följande tänkbara felorsaker:

För den första koden (ECM-B108700)
Damaged connector.
Open-circuit in the LIN bus between Engine control module (ECM) and Alternator control module (ACM).
The engine's grounding point to the chassis is broken due to damaged or loose ground lead.

För den andra koden (ECM-U012000) :
Contact resistance or oxidation in the connectors.
Ground error between engine and body frame.
Open-circuit on the signal cable (LIN).
Damaged Alternator Control Module (ACM).

Lämpligen börjar du med att kolla upp kablaget mellan ECM och ACM och kanske spruta in lite kontaktspray i kontaktstyckena.
av andersuw
Genom att följa kablaget (d.v.s. inte de tjocka kablarna utan de andra) från generatorn. ;-) ECM sitter till höger om bilens mitt, under plasten vid torpedväggen.
av andersuw
guddevafan skrev:Okej tack :)
Jag fick tips om att nolla ecm också hur gör man det :)?
Vet inte vad den som sade det egentligen menade men sannolikt handlade det om att radera befintliga felkoder, vilket kan göras med en felkodsläsare som klarar samtliga Volvos koder (inte bara de generiska som enligt lag måste kunna läsas med vilken läsare som helst). Något annat sätt att "nolla" ECM än genom felkodsradering finns mig veterligen inte. Felkodsradering kan ibland vara viktigt för att komma vidare men jag tror inte det har någon betydelse i det här fallet. Med all sannolikhet kommer din bil att sluta larma för laddfel så snart den känner att felsymptomen är borta.

Enklast praktiskt sätt är väl att först inspektera kontakten vid generatorn och förvissa sig om att den är juste. Den är förhoppningsvis inte alltför svår att komma åt (har inte provat själv) och sitter mer utsatt för väder och vind där ute i motorrummet än den vid ECM. Så om det är kontaktproblem det handlar om kan man i första hand misstänka den.

Några frågor: När du bytte till en renoverad generator, bytte du då även laddningsregulator eller flyttade du över den delen från den gamla? Och tar firman du köpte av inget ansvar för att du får den att fungera som den skall?
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]