Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kenkar567
Hej, jag har sett flera trådar kring ämnet men tycker inte någon stämmer med mitt scenario.

På min xc70 d4 2015 stannar ganska ofta kopplingspedalen när den är nästan uppe. Och det räcker då att peta till lätt under pedalen.
Vid något enstaka tillfälle har den fastnat i botten, och då går det bara få upp den om man sliter tag i dragfjädern till pedalen. Då smäller den upp direkt.

Kopplingen funkar för övrigt som den ska, och den har aldrig tenderat till att slira.

Oljebehållaren är vid full.

Läser man runt ges ofta kalla svar om att det är slavencylindern som är kass.

Har någon varit med om att fjädern i pedalstället orsakat problem?
Noterar att du inte fått några svar så jag kanske kan bidra med något som kan få andra att hugga.

På min gamla Saab 9000 så hade jag liknande symtom pga kopplingens huvudcylinder som i det fallet var monterad nere vid pedalen. Ingen aning var denna finns monterad på din bil men kan vara något att kolla upp eftersom det är så oändligt mycket trevligare om felet är här och inte i slavcylindern som sitter mitt i kopplingen (väldigt mycket jobb att riva för att komma åt att byta).

Sedan finns det väl en möjlighet också att det kan vara rent mekaniska fel på kopplingsfjäder men kopplingens huvudcylinder är en potentiell felkälla... iaf på en Saab 9000 :-)
___
PS. Att byta huvudcylinder till kopplingen var en operation som tog ca 30 minuter på den gamle Saab 9000, inkl luftning av hydrauliken.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]