Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
Rådlös skrev:Annars kan man ju gå till en skrot och leta upp en motsvarande kabel med kontakt som man skarvar på från donatorbilen. Men ta till så lång bit som är praktiskt möjligt. Längden kan man justera sedan när man gör själva skarven.
TS frågar om man kan ersätta kabelstumparna och skarva i nya stift i kontakten. Ingen bra idé för man måste ha rätt klämverktyg för stift och hylsor.
Låter som bästa sättet.
av Rådlös
Ja. Mössen har kanske inte ätit på samma ställe på alla kablarna. Då är det ju lätt att göra skarvarna lite utspritt på kabellängden. Annars blir det lätt en tjock boll på kabeln när man sedan virar eltejp runt skarven om man har klippt på samma ställe. Blir det utspritt på längden så kan man få det att se lite snyggare ut.
Användarvisningsbild
av Erik Å
By the way, vanligt smältlim smälter vid de temperaturer som man hittar i motorutrymmet sommartid..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Högtemperatursmältlim borde göra jobbet. Dock svårt att få tag på och kräver specialpistol..
Men skippa lim och kör med krympslang! Ovanför motorn är fukt inte ett jätteproblem.. :-)
av dannesk
Som jag sa tidigare klipp av och skarva de skadade kablarna genom lödning och krympslang över skarvarna, sedan kan man om man vill linda vulktejp över den reparerade biten eller nån typ av Tesa vävtejp som sitter original, kommer funkar hur bra som helst. Gissar att det är fixat på ca10-20min totalt.
Varför krångla till det mer än nödvändigt med diskussioner om trycktäta limmade skarvar som är överspecade befintlig original kabeldragning på motorn. Har gjort liknande reparation tidigare på bilar och ingen kan se att det är lagat om man använder liknande vävtejp och det håller hur bra som helst.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]