Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
perhall skrev:Med undantag för sv. ams är motorpressen mycket positiv till nya V70.

T ex så vann V70 över Audi A6 i tyska auto motor & sport, vilken får anses vara världens mest ansedda motortidning. Dessutom mycket ovanligt att icke-tyska bilar vinner, senast var det nog när XC70 vann över Audi Allroad...
PH
Menar du att tyska o svenska ams hade olika uppfattning??
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Menar du att tyska o svenska ams hade olika uppfattning??
Det har dom. Ett exempel är att Volvo V70 får lika högt betyg i kvalitetskänsla som Audi A6 i Tyskland av en tysk tidning. Inte lilla tidningen heller! :D
av Steff 99
Är detta ett utfall av objektivitet eller personlig uppfattning??
Det har skrivits mycket att svenska journalister alltid tycker si o så...
Men hur som helst så är det bara att sätta sig i en ny Audi och sedan i en ny Volvo...95% av oss vanliga kommer att uppleva en skillnad att Audi är bättre, resterande är enormt enögda eller avsaknad av känsla av vad som är bra och vad som är bättre.
Märkväl att jag inte skriver sämre..Volvo har inte en dålig kvalitetskänsla men det finns de som har bättre och Audi är väl erkänt "top of the line"
Det är väl bara att önska att Volvo kommer få tillräckligt med utvecklingspengar för att närma sig än mer.
av Primus
Detta med motorjournalister kan man ju diskutera i evigheter. Utomlands får Volvo en "extra poäng" för att det är en Volvo då den upplevs som lite exklusiv och annorlunda och med hög(tillräcklig) kvalitet och mycket hög säkerhet.

Här hemma får ofta Volvo(och SAAB) skyhöga betyg vid presentationen. Typ 4 eller 5 plus i Aftonbladet bara Collin få sitt i bilen och fotas. Vid mer seriösa tester får Volvo(och SAAB) sedan ofta ett litet avdrag för att de är just Svenska och förväntningarna är skyhöga. Anser jag... :lol:

Men vad tycker ni om styrning och baksäte? Några har ju kommenterat det lite här och där. Själv tycker jag att det var de svaga korten på den gamla V70. Enligt min torrkörning i hallen och en kort provrunda anser jag att styrningen och baksätet är aningen bättre i den nya. Och för mig räcker aningen bättre för att placera den nya V70/XC70 i samma kategori som "finare" bilar. Särskilt med tanke på priset. Sedan tycker jag att styrningen borde blivit ännu lite mer krispig och att baksätet gärna fått två cenitimeter av bagaget. Men det är detaljer.

Jag gillar också inredningen som jag tycker är klart trevlig och av hög kvalitet. Men inredningen tar ofta lite tid att köra in sig på så bedömningen kan ändras framöver.

En stor skillnaden mot den gamla var den lägre ljudvolymen i bilen. Enligt säljaren blir det ännu bättre med laminerade rutor runt om. Men det kanske fanns att få även till den gamla? Men ljudet var en klar överraskning. En positiv sådan!
av Joli
Laminerat glas fanns att få till gamla V70n också, men till nya V70II så får man, om man väljer detta tillval (eller väljer Herrgårdspaketet, där det ingår), laminerat glas på samtliga rutor runt bilen. Så var det tydligen inte förr, har jag läst. Vilka rutor som var laminerade och vilka som inte var det vet jag emellertid inte.

Jag har själv en V70n 2,4T -00 med 17-tummare och blev under min första provkörning av nya V70II imponerad av hur mycket tystare den var.

Denna uppfattning delas även av alla biltidningar jag läst som testat V70II - den verkar vara en av de tystaste kombibilarna på marknaden.
I senaste numret av tyska AMS så krossar den Audi A6 i ljudmätningarna, framför allt i farter upp till 100 km/h, där V70II mättes till 62 db och A6 till 68 db, har jag för mig. Detta trots att Volvon hade 17-tummare och Audin 16-tummare.
av LeoniAquila
En sak som sällan nämns i jämförelser av bilar är deras olika ålder. Som nu med ljudnivå, Volvo ska vara bättre än Audi eftersom den är flera år nyare. Bara när det skiljer nästan en hel generation mellan två bilar brukar detta nämnas, men utvecklingen går ju så fort i bilindustrin så jag tycker att man alltid skall beakta åldern. Volvo ska vara bäst (bland de bilar den bör jämföras med) för den är nyast!
av perhall
Volvons betyg för kvalitetskänsla i tyska ams är ju bättre än bmw och mercedes brukar ha och jämnt med Audi... sen om någon tycker att tyska ams har fel så får man väl tycka det, de borde ju vara mer objektiva än bmw-ägare i alla fall...
av Steff 99
Det är väl så att det är lite personligt gällande kvalite.
Efter att bara ägt Volvo och kört Volvo som tjänste bil i de senaste 20 åren..såg jag fram emot när nya S80 lanserades, förväntade mej att nu så kommer det något som ligger i klass med Audi, BMW o Mercedes.
Min uppfattning efter det att jag haft förmånen att testa S80 under någon månad..den var en besvikelse, dieseln var bullrig, inredningen skramlade och kändes plastig...visst ,detta var bland de första kundbilarna.
Efter detta testade jag runt bland de tyska konkurrenterna, konstaterade att alla tre kändes annolunda, mer gediget.
Efter moget övervägande så bestämde jag mej för att beställa en Mercedes E-klass.
Men jag och säljaren kom inte överens om priset.m.a.o. ingen affär.
Var tveksam till BMW..inte riktigt vad jag var ute efter, fick höra om faceliften och att kvaliten skulle vara avsevärt bättre och nya motorer.
Det blev en sådan som synes.
Jag vill påstå att BMW har en bättre känslomässig kvalite än vad S80 och V70II har.
Sedan får man betala ett högre pris , både i inköp och följdaktligen också i kapitalförlust (andrahandsvärde)
Jag har också en S40 i familjen så jag tror inte att min uppfattning om BMW är som fanatisk och ej objektiv ägare av en BMW.
Men som slutord ...jag och många med mej som åkt och ägt Volvo länge har inte upptäckt vad man går miste om innan man har ett annat märke i garaget..
av perhall
Vi har haft ett tiotal BMW och har fortfarande en (e60) och är mycket nöjda.

Det finns mycket som jag gillar med BMW och som inte Volvo kan erbjuda: nya tekniska finesser (bara en sån sak som att man inte får upp PDC:n på skärmen ens i nya V70:n), mix av god komfort, låg ljudnivå och goda vägegenskaper (nu tycks Volvo i fatt men kanske BMW drar ifrån snart igen), snåla och rappa motorer...

Sen tycker jag att e61 är mycket lyckad designmässigt.

Volvos diesel-motorer börjar hamna på efterkälken. D5 är ungefär i klass med gamla 177 hk 525d (rätta mig om jag har fel, men jag uppfattar båda som rätt omoderna och bullriga) medan de senaste 3-l dieslarna från BMW, Merca och Audi är klart bättre än alla dieslar Volvo kan erbjuda...

PH
av sandberg
V70II känns ok, inte mer. Jag valde Classicen istället då den kändes mer värd pengarna. Instrumenteringen är snygg, men bara så länge man tar mörk inredning, dne ljusa ser ut som skit ganska snabbt vilket man har fått se på demobilar. Den är snygg framifrån och från sidan...men..den största anledningen till att jag inte valde V70II var att häcken är den fulaste jag sett på någon bil någon gång. Den ser ut som en extremt dålig kopia av en 10 år gammal Mitsubishi Galant. JAg förstår inte hur man kunde förstöra en bakända så mycket. Trist med tanke på att S80:n är så snygg också.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]