- lör 22 sep 2007, 12:52
Detta med motorjournalister kan man ju diskutera i evigheter. Utomlands får Volvo en "extra poäng" för att det är en Volvo då den upplevs som lite exklusiv och annorlunda och med hög(tillräcklig) kvalitet och mycket hög säkerhet.
Här hemma får ofta Volvo(och SAAB) skyhöga betyg vid presentationen. Typ 4 eller 5 plus i Aftonbladet bara Collin få sitt i bilen och fotas. Vid mer seriösa tester får Volvo(och SAAB) sedan ofta ett litet avdrag för att de är just Svenska och förväntningarna är skyhöga. Anser jag... :lol:
Men vad tycker ni om styrning och baksäte? Några har ju kommenterat det lite här och där. Själv tycker jag att det var de svaga korten på den gamla V70. Enligt min torrkörning i hallen och en kort provrunda anser jag att styrningen och baksätet är aningen bättre i den nya. Och för mig räcker aningen bättre för att placera den nya V70/XC70 i samma kategori som "finare" bilar. Särskilt med tanke på priset. Sedan tycker jag att styrningen borde blivit ännu lite mer krispig och att baksätet gärna fått två cenitimeter av bagaget. Men det är detaljer.
Jag gillar också inredningen som jag tycker är klart trevlig och av hög kvalitet. Men inredningen tar ofta lite tid att köra in sig på så bedömningen kan ändras framöver.
En stor skillnaden mot den gamla var den lägre ljudvolymen i bilen. Enligt säljaren blir det ännu bättre med laminerade rutor runt om. Men det kanske fanns att få även till den gamla? Men ljudet var en klar överraskning. En positiv sådan!
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,