Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Under färd tappar bilen plötsligt kraft, känns ungefär som när man håller på att få soppatorsk, bilen rycker och orkar inte axelerera. Bilen kan hålla 70 kmh ända hem där bilen ryker extremt mycket och det luktar väldigt illa. Efter att jag stängt av bilen så startar den ej längre.

Jag får ut felkod p0304(misständning cylinder 4) och p2110 (indikerar fel på spjällhuset).

Spjällhuset är nu rengjort och tändstiften är bytta, dock när jag försöker starta bilen så försöker startmotorn vrida runt motorn men det går inte, när jag sedan monterar bort tändstiften så ser jag att cylinder 4 är full med vätska.
Jag sök ut vätskan och försöker igen men samma resultat och cylindern fylls upp igen efter startförsök.

Kan detta vara oförbränd bensin pga olika anledningar i tändsystemet eller kan det vara kylarvätska som rinner in vid startförsök pga trasig topplockspackning?

Hoppas jag förklarat mitt problem tillräckligt bra, annars är det bara fråga, jag är mycket tacksam för hjälp och erfarenheter!
Sprydare nr 4 bytt och bilen startar, kör en provsväng 4 km och allt är frid och fröjd, plötsligt börjar bilen gå på 3 cylindrar igen och tappar fart. Kommer hem, kopplar in felkodsläsaren och får en ny felkod p0301. Misfire cylinder 1 denna gång.
Jag tar bort tändstiften och ser att cylinder 1 nu är fylld med oförbränd bensin, jag tar bort alla spridare och konstaterar att spridare nr1 nu är trasig och det rinner rakt igenom den, de andra spridarna är täta inkl den nya spridare i cylinder 4.

Jag undrar nu, vad är det som kan orsaka att spridarna går sönder en efter en, det verkar som att spridaren fastnar i öppet läge.

Kan det vara ett igensatt bränslefilter? Så att skit kommer igenom in i spridarna och sätter igen dom ?
(I detta fall i öppet läge)

Kan det vara hål i slangar där luft är orsaken? Vet att det varit råttor inne i motorrummet.

Är mycket tacksam för tips och idéer

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]