Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Nu är slangen bytt och jag kan konstarera att slangen var sönder i samtliga fästen, riktigt dålig kvalité. Gissar på att det blir till att byta om 10 år igen. :)
av xAx
Hej,

Som jag skrivit tidigare har jag brottats med samma läckage en längre tid nu. Lappat och lagat men inget hjälper. Funderar nu på att byta slang till ny originalslang av samma usla kvalitet eller plugga pumpen och plocka relevant säkring. Lutar mot att plugga pumpen för att kunna ha spolarvätska i behållaren betydligt längre tid (i annat fall går den ju åt på nolltid).

Frågan jag har är vilken av pumparna är till strålkastarspolarna? Lat? Inte alls, vill bara fråga för att veta vad som behöver demonteras. Hjul och innerskärm eller bumper och eventuellt hasplåten av plast under motorn?

Tacksam för svar.
av snowman
Jag fick uppfattningen att man måste ha spolare för strålkastare om man har xenonljus vilket jag har på min.

Förra slangen höll i ca 10-12 år så jag gissar på att nya även kommer ligga där. Men strular det mycket så kan man ganska enkelt bygga ihop något eget skulle jag tro, kanske använda vissa av delarna från originalet. Det är ju egentligen bara själva slangen och pressbiten som håller låg kvalité.

Bestämmer man sig att koppla ur spolarna helt till stårlkastarna så räcker et att montera ner innerskärmen vänster fram, där sitter pumpen, dra av slangen och sätta något för hålet. Jag antar att det är en annan pump som kör till vindrutorna.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]