Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frednil
Hade service nyligen och blev upplyst om att beläggen fram bör bytas inom en snar framtid. Kollade upp vad volvo tar och inser att det där fixar jag utan problem själv.

Det jag inte var beredd på var hur många j*vla märken och prisklasser det fanns på autodoc t.ex. Har läst en del och blivit rekommenderad ATE. De är ju lite dyrare än några av de andra på sidan, men jämfört med att låta Volvo byta på nästa service så är det ju ändå skitbilligt!

Läste att keramiska belägg rekommenderades, men funkar de ihop med vilken skiva som helst?

Hur vet jag om jag har slitagesensor eller inte?

Behöver inga värstinggrejer utan helt vanliga belägg för Svensson-körning...

Tacksam för alla råd jag kan få.

/F
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har keramiska ATE-belägg och skivorna som bilen levererades med från fabrik på min V60.
Inga som helst problem, dessutom skönt att slippa bromsdamm.
av dannesk
Jag beställde belägg runt om till min XC60 på Trodo.se (fram + bak 1050kr totalt) då Volvo skulle ha 6000kr för beläggsbyte vid servicen. Jag fick tips om Brembo som dammar mindre än Volvos original (som är ATE på de jag såg i butik) och på deras hemsida är det enkelt att hitta rätt belägg till bilen. Autodoc tycker jag bara är rörig med alla märken och det vart inte billigare iom högre frakt än Trodo.

Är din en XC70 2016 D4 FWD så har du art.nr fö Brembos här, finns 2st olika beroende på skivstorlek. X-tra är belägg för slitsade skivor.
https://www.bremboparts.com/europe/sv/c ... 00100393-1
Användarvisningsbild
av Perra83
På Autodoc väljer man bara det märke som man vill se. Då blir det väldigt lätt att välja.
Brembos onlinekatalog är klockren. Deras Xtra belägg kör jag med nu och dom ger en bra känsla. Klart bättre än original och Ate ceramic.
av dannesk
Perra83 skrev:På Autodoc väljer man bara det märke som man vill se. Då blir det väldigt lätt att välja.
Brembos onlinekatalog är klockren. Deras Xtra belägg kör jag med nu och dom ger en bra känsla. Klart bättre än original och Ate ceramic.
Visst kan man välja märke men för många blir det rörigt och man får rekommendationer på fel artikelnr till andra årsmodeller fastän man skrivit in sitt regnr. Jag får upp 108st olika belägg till min XC60, kan inte sortera ut de som passar fram eller bakaxeln och ingen beskrivning vad som skiljer de t.ex de 7st olika beläggen ifrån samma tillverkare för bakbromsarna.

Varför valde du deras Xtra-belägg om du nu inte bytt till borrade/slitsade skivor, på viket sätt är de klart bättre än original? De ska vara hårdare och anpassade till slitsade eller hålborrade Max och Xtra skivorna som rensar beläggen och vart rekommenderad att inte välja dessa i kombination med originalskivorna.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
Handlade Bosch senast på Autodoc. Funkar.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]