Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade bilen inlämnad på verkstad för att byta kamrem och vatten Pump. Då ringde dom och sa vvt enheterna var glapp och de läckte olja. Den har tagit en del olja så man får fylla i lite ibland...har fått fylla 1-1,5l under ett år ungefär. Så dom bytte detta och även några packboxar som satt där.
Men frun som kör bilen har nämt att hon tycker det luktar bränd olja om bilen så jag kollade och det luktar bränd olja. Och nu efter en månad efter verkstads besöket tände sig motorlampan och jag läste ut koden P0420 som indikerar på katalysatorn.
Kan detta ha att göra med att det luktar bränd olja och något som hänt i samband med verkstads besöket...? Man blir ju misstänksam....

Mvh Anders
Svårt att föreställa sig att kamrems/vvt-byte förorsakar att bilen luktar bränd olja. Felkoden pekar på katalysatorn. -Har motorn turbo? I så fall är en möjlig orsak att turbon läcker olja inn till motorn och har gjort så ett bra tag. Hur ser avgasen ut? -Finns det blå rök, och luktar det olja där bak vid avgasröret?
Är motorn en bensinare? -Om ja, så kolla tändstiften.-dom borde visa tecken på olja i förbränningskammaren.
Det finns några sätt som olja kan komma in i förbränningskammaren: -Slitna eller fastbrända kolvringar eller via turbon.
En ting är säkert, om motorn bränner olja så går det att upptecka vid att kolla tändstiften.
Tändstiftens elektroder skall vara ljus chockladbruna och torra. Är dom svarta och sotet är klibbigt så bränner motorn olja.
Torrt sot tyder på för fet bensin/luftblandning, så tolka inte det som olja.
Hur ser insuget ut? -Rent och tort eller svart gegga? -Olja från turbon vill smutsa ner insuget rejält, inte så med olja från kolvringarna. Men, EGR-ventilen (om motorn har en sådan) smutsar också ner insuget lite grann, men är det smutsigt som i en gammal dieselmotor så kan det vara olja från turbon.
Ett kompressionstest på alla cylindrer vore på sin plats. Om kompressionen är innanför vad det skall vara så är det inte sannolikt att oljan kommer från kolvringarna, och då borde det vara turbon som är boven.
Man behöver inte se någon blå rök om bara lite olja läcker för exempel från turbon.
Ska kolla över motorn och se om de är nått olje söl vid insuget. Har fått tips om tätt vevhus ventilation men vet inte hur man kollar det. Någon tipsade även om att tömma i en flaska omega 917 i motorn för de skulle tydligen täta...
Kan tillägga att bilen rycker till ibland när man ger gas.
Tätt vevhusventilation: -En latexhanske och buntband. Skruva av oljepåfyllningslocket och sätt på hansken med ett buntband.
Starta motorn. Om hansken sugs in i hålet så är allt OK. (undertryck).
Om hansken blåser upp så är vevhusventilationen tätt. (Övertryck).
Ett svagt övertryck vid tomgång är dock normalt, men om hansken blåser upp som en ballong eller oljenivåpinnen skjuts ut eller att det pyser när du tar pinnen ut måste vevhusventilationen fixas snabbt.

Jo, det stämmer, tätt vevhusventilation gör att motorn förbrukar olja.

Omega917? -Hitta heller felet och reparera.
Kollade med plast handske och det kändes tydligt att de var undertryck. Så vevhus ventilationen är bra.
Kollade runt insuget och ser inget olje söl. Har dock inte hunnit kolla tändstiften än. Vart sitter turbon på denna motor?
Vart turbon sitter på din motor vet jag inte, har en 2.4D själv.
På min sitter turbon så klart på "fel" sida av motorn, altså längst från mig när jag står framför bilen, och helt i botten.
Du får krypa under bilen, skruva loss skyddsplattan och titta.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]