Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo årsmodel 2009 V70 II 2,4 D Kinetik

Hej!
Hade min bil på service precis och fick oljan bytt, därefter börjande symbolen som ser ut som ett motorblock att lysa
med varning! Felkod P250A17

Åkte tillbaks till verkstan som då konstaterade att det var "fel" på Motoroljenivågivaren. Nu har jag läst att det kan bero
på att motorn är överfylld med olja. Stickan ska visa 2/3 fylld motor, min sticka visar över översta strecket....

Vad säger du? Hur ska det vara? Se bilder på stickan

Tack!
Bilagor
IMG_2182.JPG
IMG_2182.JPG (802.19 KiB) Visad 2036 gånger
IMG_2183.JPG
IMG_2183.JPG (716.32 KiB) Visad 2036 gånger
Hade bilen inne på service hos Upplands motor. De fyllde 6-7 dl för mycket olja. Ingen indikering för överfyllnad. Gick däremot att tydligt se på oljestickan. Blev misstänksam då jag hade med mig egen olja och de tog betalt för extra olja. Åkte tillbaka och de tappade ur överskottet och jag fick en liter som kompensation. Antagligen hade de fyllt på efter specen för den föregående generationen av min motor. Har en T6:a årsmodell 2014.
Rådlös skrev: tis 06 okt 2020, 11:39 Allt mellan understa och översta strecket är rätt!
Skulle det vara så att 3/4-delar av markeringen gällde, då skulle översta strecket vara vid det "tidigare teoretiska" 3/4-delen av markeringssträckan.
Volvo ändrade max-nivån på dessa då det i vissa fall hände att bilar gasade av sig själv på grund av för hög nivå.. På den 2.4D jag hade 2009 sattes en dekal i motorutrymmet med information om detta.
Variosboy skrev:
Rådlös skrev: tis 06 okt 2020, 11:39 Allt mellan understa och översta strecket är rätt!
Skulle det vara så att 3/4-delar av markeringen gällde, då skulle översta strecket vara vid det "tidigare teoretiska" 3/4-delen av markeringssträckan.
Volvo ändrade max-nivån på dessa då det i vissa fall hände att bilar gasade av sig själv på grund av för hög nivå.. På den 2.4D jag hade 2009 sattes en dekal i motorutrymmet med information om detta.
Inte bara gasar, risken finns att dom skenar totalt och varvar ihjäl sig (möjligen att man kan strypa tillförseln på nåt sätt, men köra in näven i en rusande motor vet jag inte om jag vill).
Så det var ju en god tanke bakom ändringen :-o
Variosboy skrev:Trodde det var underförstått att "gasa själv" är synonymt med att de kan varva ihjäl sig om man står i friläge.
Sant nu när man läser igen, ville bara trycka lite extra på risken med att överfylla :ninja:
Jag köpte en V70 som var nyservad och dagen efter köp började motorlampan lysa. Kollade felkoder och då var det pga för mkt olja.
Löstes genom att tappa ur det som var för mkt.

Oljestickan såg ut ungefär som din så ja, motorlampan kan tändas av det.
Steffe3 skrev: tis 06 okt 2020, 16:48
Variosboy skrev:
Inte bara gasar, risken finns att dom skenar totalt och varvar ihjäl sig (möjligen att man kan strypa tillförseln på nåt sätt, men köra in näven i en rusande motor vet jag inte om jag vill).
Så det var ju en god tanke bakom ändringen :-o
Har ju aldrig hänt i Sverige. Det var ju något specialfall i Tyskland där man hade stått timmavis i kö dagarna I ända på tomgång pä autobahn så oförbränd diesel letat dig förbi kolvarna ned i vevhuset så oljenivån stigit så mycket att det gick upp i insuget och motorn skenade när man gav fullgas när köerna släppte. .

Det var väl ingen utanför Tyskland som lyckats med den körstilen och få det att hända.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]