Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

När jag står i friläge och trycker ner kopplingspedalen någon cm så låter det illa, durrar och skorrar (ej tjut) och jag känner vibrationer i foten. Det avtar när jag trycker ner kopplingspedalen längre ner mot botten.
Jag hör detta ej när jag kör men då är det andra ljud i bilen men tror inte att det händer då.

Jag har försökt söka här men hittar inget liknande på min modell. Väldigt tacksam för hjälp och tips!!

2012 Volvo V70, 10 000 mil
Användarvisningsbild
av LeifA
Har du en dieselmotor så är det säkert svänghjulet som är sönder. Det kan också vara urtrampningslager.
av Millea
Vad har du för motor? Är det 1,6D så är det troligen utslitet svänghjul och urtrampningslager.
Riktig skitkvalite på det dubbelmass-svänghjulet !

Min V70 D3 2012 har också ett missjud från koppling/svänghjul och hörde det vid ca 16000 mil strax efter jag köpt bilen.
Nu har den gått snart 21000 mil och kopplingens funktion är bra och missljudet har inte blivit värre.
Jag gasar tills det rasar! 😁
Millea skrev: lör 03 okt 2020, 21:49 Vad har du för motor? Är det 1,6D så är det troligen utslitet svänghjul och urtrampningslager.
Riktig skitkvalite på det dubbelmass-svänghjulet !

Min V70 D3 2012 har också ett missjud från koppling/svänghjul och hörde det vid ca 16000 mil strax efter jag köpt bilen.
Nu har den gått snart 21000 mil och kopplingens funktion är bra och missljudet har inte blivit värre.
Jag gasar tills det rasar! 😁
Jag har D2:an

Känns ju inte som jag vill lägga ner 18 000 på ett ljud som jag bara upplever när jag växlar från friläge till ettans växel och tillbaka.

Mecken ville byta hela kopplingen.

Kanske gör som du och kör vidare.
Användarvisningsbild
av LeifA
Det har hänt att dåligt svänghjul har gjort sönder ingående lager i vxl-lådan, inte alltid men har hänt.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]