Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag brukar som tumregel rekommendera icke bilintresserade att hålla sig ca inom 10 år gammal och 25000mil under sin ägartid. Utöver det är sällan nåt problem heller men inom detta brukar sällan nån åtgärd mer än service eller mellan service behöva göras.

Men allt kan hända, idag i värsta morgonrusningen i regn står en stackare med varningsblinker på och stoppar upp trafiken på E4 i en 16-17 XC60. Vilken mardröm. :-(
Med snart 32000 mil i min XC70 har jag fått byta kondensor till luftkonditioneringen och bussningar till länkarmarna i bakvagnen. Gasfjädrarna till bakluckan har gett upp, liksom fjädrarna till bakaxeln och en kabel trasades sönder under batterihyllan.
Dragkroken var inte OK från början (garanti), vindrutan har bytts (garanti), Volvoemblemet i nosen har bytts (garanti), men annars är det inte mycket mer än däck, bromsbelägg, skivor, torkarblad och liknande slitagedelar.
Jag tillhör dem som inte tror på evigt liv för mekanik, så jag byter olja även i automatlåda och Haldexkoppling, utöver normal service.
2.4 D -10 Business momentum manuell, Polestar nu 18400 Mil:
Förutom vanlig service och kamremsbyte.
3000 Mil Tryckgivare partikelfilter byte, gick på garanti
10000 Mil fyrhjulsinställning
11000 Mil Termostat
12000 Mil bromsklotsar bak
17000 Byte främre länkarmsbussningar bakaxel (inkl hjulinställning).

Så den har varit ganska förskonad.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]