Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Datorn kommer ju moment begränsa motorn när växlingen sker, så det spelar ingen roll hur hårt man trycker på gasen. Bilen gasar inte innan växellådan vill. Om ni har växel paddlar kan ni ju välja nedväxling lite innan ni ska iväg så fattar bilen vad som händer.
av Primus
dannesk skrev: fre 11 sep 2020, 18:53 När jag köpte min XC60 my17 så upplevde jag också i vissa situationer att det fanns en fördröjning när jag gasade, detta försvann helt när jag la in Polestar optimering.
Kan tänka mig att Polestar just löser detta. De jobbar vä både med motor och låda?
BRK skrev: Ja, det känns som om automaten kommer på att det är dags att lägga i en växel, bygger upp lite tryck, långsamt rullar igång och sen skjuter det på rejält efter kanske 2 sekunder. Att skynda sig ut i rondeller känns våghalsigt.
Hade tidigare en gammal S60 bensinare med automat. Mycket långsammare rent generellt, men betydligt rappare i starten.
Jag kom från en BMW 330iA och blev smått chockad. Men exakt som du skriver, automaten tänker att det är dags att växla ned, det tar sin tid och motorvarvet är under de nödvändiga varven så när rätt växel är i ska motorn sätta fart. Det tar sin tid och upplevs väldigt frustrerande.

Och detta är inget jag sitter och komponerar nu, det borde finnas poster från 2008 och 2009 där jag påtalar detta.
av BRK
Derank skrev:Peta över spaken i sportläge, så har du direkt gasrespons.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Hjälper tyvärr inte tycker jag. Blir kanske lite rappare, men fortfarande har den en irriterande fördröjning.
av dannesk
Primus skrev: Kan tänka mig att Polestar just löser detta. De jobbar vä både med motor och låda?
PS uppdaterar tyvärr inte lådan inte på dieselfemman som sitter i AWD, det är bara de 8-stegade lådorna med VEA-motor.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]