Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På 2009 släpper p-bromsen vid lätt gaspådrag samtidigt som jag möter med kopplingspedalen. Har uppförslut hemma, så den används alltid.
Det går så mjukt att man knappt märker när den släpper.
Min släpper lätt oavsett om jag har bälte eller inte.
av KalleJ
apersson850 skrev:Jag har inte provat något äldre än 2012 med elbroms. Vi har en 2012 och en 2016 och det räcker att nudda gasen i båda, så åker den.
Släpper bromsen för att åka iväg gör man ju om man inte har p-bromsen i. Har man dragit åt parkeringsbromsen är det rimligt att man med någon mer manöver indikerar att man faktiskt vill att det ska röra på sig.
Ja, jag står inte vid rödljus med p-bromsen ilagd, men det finns de som gör det. Då tycker de att det är enklare än att lägga i P-läget, för då räcker det att dutta på gasen för att komma iväg.
Med elektrisk broms går det inte att lägga i den i 20-30 km/h. Försök får du se.
För övrigt går det ju utmärkt att lossa bromsen manuellt först, och sen åka iväg, om man inte gillar den mängden gaspådrag som behövs för att komma iväg. Jag kan alltså smyga iväg min på båda sätten.
Jodå håll inne/tryck in den två gånger. Så bromsar p-bromsen den, släpper automatiskt efter någon sekund igen om bilen inte hinner stanna.
Inte på min bil. Håller jag knappen intryckt så bromsar färdbromsen, med alla fyra hjulen. Det pågår tills bilen stannat. Först då drar parkeringsbromsen till.
Användarvisningsbild
av V7003
Intressant diskussion om parkeringsbromsen, men om ni inte misstycker så återvänder jag till trådens ursprung.
Tack för att ni uppmärksammade min fundering och visst jag kollade i bilens instr.bok och riktiga inställningsmeny. Visst finns de där för min bil och den funkar.
Nu har jag testat funktionen (funkar med lite fördöjning när jag lägger i backen), men jag upplever att speglarna vinklas alldeles för mycket neråt. Såpass att jag inte ser bakändan av bilen, bara sidorna. Mao är det inte mycket till hjälp. Dessutom så jag är yrkeschaffis så jag är rätt van vid att backa. Vet inte om jag har missat någonting här, men en viss vinklingsbegränsning skulle sitta fint som dessutom lagras i minnet också.
Stort tack igen! Mvh Laszlo
Jag har exakt samma åsikt som du. Dessutom är speglarna på en XC70 så mycket större än på en V70, att det går utmärkt att sätta dem så att man ser det mesta man behöver se utan att ändra deras läge. Vinklar man ner dem (det går ju lätt att göra manuellt), blir det nästan som rakt-ner-spegeln på högerdörren på lastbilen (om det nu är lastbil du brukar köra).
Användarvisningsbild
av V7003
Tack för era svar!
@apersson850: Jag kör bussar, modell större, men håller med dig ang speglar. På de flesta av våra bussar har vi alldeles utmärkta, faktiskt flera st per sida, speglar. Samt även backkamera som underlättar en hel del också. De bilar jag körde och kör så brukar jag ha en spegelinställning som är en utmärkt kompromissum. - Det var faktiskt min gama körkortslärare som lärde mig att göra så för 40 år sedan på en Lada/VAZ 2101. - Jag vinklar ner dem likadant på bägge sidor så att jag ser "bara" 1 tredjedel sas ovanför vägbanan och 2 tredjedelar nedanför "horisonten". Mer än så behöver jag inte se himmlen, tack vare spegelns krökning. Jag ser bara en liten bit av min bils sida, men det är viktigt att se den för referensens skull. Dvs man ser var man är i verkligheten och inte anväder speglarna för skönhetsändamål... På min nuvarande bil har jag även en BLIS, alltså en "döda vinkel varning" som gör mig uppmärksam på fordon (ja, även cyklister också) som spegeln inte täcker. Mao, funktionen som tråden ursprungligen handlar om, har åtminstone för mig väldigt lite nytta. Men stort tack för era input!
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]