Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pajopopcorn
Hej allihopa! Ny på detta forum.
Har lite problem med min V70.
Startar ibland, ibland inte. Nu "död".
Härom dagen tuggade bara startmotorn och den gick segare och segare och bilen startar ej.
Tänkte direkt batteriet, då värmaren körts ofta vintertid och körs även mindre sträckor året om.
Batteriet mätte 12.4 i vilospänning så jag laddade upp det, fridens liljor tänkte jag och gjorde ett nytt startförsök.
Ingen lycka nu heller. Så det blev ett nytt batteri. Stoppar i detta, men bilen startar inte. Startmotorn går segt. Sätter tillbaka det "gamla" batteriet och trycker på startknappen och bilen startar. Jippi! Men lyckan är kortvarig.

Bilen startar fint i 2 dagar, tredje dagen börjar startmotorn gå segt och vill inte dra runt.

*Det jag märkt är att jordkabeln från batteri till kaross blir varm vid startförsök. Jag lossar kabeln och rengör ytorna.
*efter några startförsök ligger batteriets vilospänning på 12.3. Även det nya.
*Har försökt med startkablar och att rulla igång bilen men utan framgång.

14.4- 14.8V när bilen väl var igång. Så då fungerar väl generatorn som den ska va?
Kan det vara startmotorn som är boven i dramat tro?

Tack på förhand
Mvh
av Millea
Du får byta startmotorn, den är helt slut och drar för mycket ström. Det är ett vanligt fel. Jag har bytt många på jobbet i Volvo,Ford och Peugeot bilar med PSA motorer.
av Pajopopcorn
Millea skrev:Du får byta startmotorn, den är helt slut och drar för mycket ström. Det är ett vanligt fel. Jag har bytt många på jobbet i Volvo,Ford och Peugeot bilar med PSA motorer.
Tack!
Får bli ett byte då. Svårt att svara på kanske, men är det krångligt att byta den själv om man ligger på nivån under hobbymekaniker som jag?
av Kimmen90
När startmotorn på min 2.0d tackat för sig hade jag samma symtom. Jag noterade även ett vinande ljud under startförsöken.
av Pajopopcorn
Kimmen90 skrev:När startmotorn på min 2.0d tackat för sig hade jag samma symtom. Jag noterade även ett vinande ljud under startförsöken.
Bytte du den själv eller lämnade du in? Ska se vad verkstaden ska ha för pris. Kanske blir hutlöst dyrt, vad vet jag.
Har inte tänkt på nåt vinande ljud hos mig, bara ljuden av alla svordomar jag kan under startförsöken :P
av Pajopopcorn
Fick ett pris på 1700:- för en beg startmotor, och arbetet 800:- dvs 2500:- totalt.

Funderar på att beställa en från autodoc där det är billigare och göra det själv om det inte är för krångligt? Har ingen möjlighet till lyft, men man kanske kan ta den uppifrån. Har sökt efter instruktion för byte men inte hittat. Någon som har något tips?

Mvh
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]