Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
Passerar tämligen ofta en vägbom där man måste använda ett kort för att få bommen att öppna. Avståndet mellan bommen och stolpen där kortläsaren för att öppna bommen är inte mycket längre än avståndet mellan bilens framände och sidorutan på förarsidan och kommer man lite för fort så slår bromsen till obönhörligen. Första gången fattade jag inte vad som hände när bilen tvärstannade och alla kontrollampor lyste på instrumentpanelen. Så den reagerar även för en vägbom som kanske bara är ca 15-20 cm i diameter, men det sitter med stor sannolikhet reflexer på bommen.

En annan gång slog bromsen till när jag rullade lite sakta in mot en cirkulationsplats för att åka efter en bil som redan var inne i den. När den bilen passerade framför mig så slog promsarna till även den gången.
av oldtimersmc
när man åker på en delvis igenväxt väg då djävlar blir det några Öööh bromsningar.
MY12 V70 med alla sys, en "bastard" på volvospråk där de testade det mesta.
Har för mig att det står Citysaft 2 i specen till bilen fast det inte kom för än senare.

Hade som det står nedan under rutan en 264 F -76 (såldes inte i Sverige) den hade massor med unika tillbehör som inte fanns
i SWE på den tiden
av Bumsen
Tittade i instruktionsboken till min V70 -13. Där kan man läsa att bilen kan vara utrustad med: "Kollisionsvarnare med auto-broms & fotgängarskydd". Här skall bilen under vissa förutsättningar reagera på människor framför bilen.
av andersuw
Det gör den definitivt också. Min gillar inte alls att man kommer för nära fotgängare om inte bilen står helt still. Då blir det ilsken varning (i alla fall om man som jag kör med längsta varningsavstånd), dock ännu ingen nödbromsning så här långt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Även min 2012:a ger hals om den tror man tänker köra över fotgängare, så länge de ser ut om fotgängare. Däremot reagerar den inte på cyklister. Tror det kom 2013, om jag inte minns fel.
av andersuw
När jag kikar på broschyrerna ser fotgängarvarningen ut att ha tillkommit med din årsmodell, MY -12, och cyklistvarningen med MY -14. Varning för större djur tillkom på bilarna i 90-serien med MY -17 tror jag.

Några cyklistvarningar har jag dock ännu inte fått vad jag kan minnas utan det handlar för min del främst om fotgängare och parkerade bilar. Men jag upplever inte de "falsklarm" jag får som särskilt störande och finner så här långt inget skäl att frångå längsta varningsavstånd. Hellre en varning för mycket än en för lite eller för sent.

Hittills har det bara hänt en gång att bilen reagerat på en verklig fara och gjort det ögonblicket innan jag själv varseblev den (plötsligt stopp på Autobahn). Jag hade klarat den situationen utan hjälp men det känns ändå bra att ha ett par extra ögon där fram.
av mattish
Den är aggressivare med bromsningen om man har foten på gasen, dvs. inte är beredd. Provade också många gånger mot en garageport, men vågade aldrig köra så nära för att den skulle reagera.
Men sen när jag skulle ut från garaget på jobbet som är en våning ner med porten i uppförsbacke så reagerade den för snabbt. Tvärnit många gånger.
Funktionen räddade mig en gång på riktigt. Skulle ut ur en rondell, en bil framför mig som tvärnitade för en cyklist som var bakom min a-stolpe. Måste ju ha minsta påkörningsolyckor bakifrån enormt i köer osv.
av andersuw
Visst har det en klart påvisbar effekt på säkerheten statistiskt sett. Det finns ju en anledning till att Folksam numera har detta som ett av sina kriterier för en säker bil och att det även ingår i Euro NCAPs tester och totala bedömning.
av oldtimersmc
Var uppe i Norrland och drog in på en vär full med sly och "rallarros" bromsarna nöp till omedelbart, fattade först inte varför My12/"Bastard"
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]