Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErlandS
Hur stor avvikelse på rullomkretsen får ett reservhjul ha på min XC70 2016? Vilka begränsningar gäller vad gäller hastighet och körsträcka om det skiljer?
Användarvisningsbild
av ER
125/80-17 är det på reserven vill jag minnas. Man känner hur det jobbas och slits med bromsar och stabilitetsytem när man har det på och bilen motarbetar sig själv. Tänk vad kul man har på hal grusväg man har med detta fjanthjul. Detta passar bättre på en V70II där det matchar deras mindre hjul bättre. Max 80km/h på det och enklaste/kortaste vägen till verkstad/hem egentligen då man inte vill ha det på.
Har 215/65-16 vinterdäck kvar som reserv jag byter till vid behov och matchar sommar+vinterdäck. Nackdelen är att om du inte har reservhjul så finns ingen plats för det och 125/80-17 är vad som ryms OM du har reserv. Så är det på den V60 jag hade en ide om att byta ut meningslösa kompressorsatsen mot "riktigt" reservhjul till.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev: mån 05 nov 2018, 20:42
Har 215/65-16 vinterdäck kvar som reserv jag byter till vid behov och matchar sommar+vinterdäck.
Men ett sådant går ju inte ned i reservhjulsbaljan på vare sig V70 eller XC70 pga för stor diameter ??? Jag har Tempaspare in min och det fyller ju ut helt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja, inga däck av originaldimention går ned i baljan. Inte på XC70 i alla fall. Tyvärr..

Jag har 3 saker i Baljan.

-Tempaspare med domkraft och hjulmutterhantag
-Kompressor och lagningsvätska
-Däcklagningssats (Pluggsats)
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:
ER skrev: mån 05 nov 2018, 20:42
Har 215/65-16 vinterdäck kvar som reserv jag byter till vid behov och matchar sommar+vinterdäck.
Men ett sådant går ju inte ned i reservhjulsbaljan på vare sig V70 eller XC70 pga för stor diameter ??? Jag har Tempaspare in min och det fyller ju ut helt.
Tyvärr gör den det, därför byter jag till reservhjulet/vinterdäcket fortast möjligt och bara åker på fjantreserven kortast möjliga väg då det är rent otrevligt att ha på när bromsarna sliter i hjulet i tron att det slirar. Ser ingen anledning till kompressor för jag har aldrig varit i den sitsen att den typen av lagning fungerar då mina punkteringar är punkteringar vätskan ej kan täppa till eller haverier orsakat av vassa stenar pga uselt vägunderhåll och väghållaren får betala vad ett nytt däck kostar, funkat hittills.

Tack, det ska jag prova!

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman i […]

Behöver byta remskiva på min generator […]

Jag tror inte ens att det är "Bilia"[…]