Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde först en AC service med provtryckning, det visade inga fel förutom att kylfläktarna stod stilla. Hade spänning fram till fläktarna. Misstänkte då att det var fel på styrenheten eller fläktarna. Bytte ut fläktpaket och styrenhet, då hoppade AC igång och det fungerade bra. Nästa dag när jag startade bilen hoppade inte AC igång och fläktarna stod stilla igen, mätte fram att det fanns spänning i kontakten och när jag satt tillbaka kontakten hoppade fläktarna igång och AC fungerar. Dagen efter det samma ska igen, varje gång jag tar ur kontakten och sätter tillbaka den så fungerar AC. Behöver tips på vad som är nästa steg att kolla?
En vild gissning: Något relä eller kontakt som har hängt sig och ligger på när du hoppar in i bilen och startar. Prova att dra ur kontakten alldeles innan du stänger av bilen på kvällen. Sätt tillbaka den när du har tagit ur nyckeln.
Detta är som sagt ett "höftskott" från min sida. Det finns säkert 100 andra tänkbara fel.
Jag hade samma problem med min fläkt (bara en på vissa modeller), om ac funkade eller inte vet jag inte eftersom problemet var på vårkanten.
Min fläkt gick också att starta genom att rycka av kontakten och sätta på den igen och snurra igång fläktj**eln lite manuellt.
La upp en tråd i ämnet: viewtopic.php?p=1365250#p1365250
Läs av felkoderna och se om du har samma som jag är kanske ett tips.
Tack för alla tips och råd. Blev lång felsökning, visade sig vara glapp i kablaget in i kontakten som sitter på fläktpaketet. När jag böjde lite lätt på kablaget vid kontakten så slutade fläktarna gå. Lite långsökt fel kanske men nu är det löst och AC fungerar felfritt igen. ;-)
Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!

Behöver byta remskiva på min generator […]