- mån 11 maj 2020, 16:31
Han skrev ju faktiskt ur egen synvinkel. Trimma på du bara! Det blir säkert lattjo :)
Moderator: Moderatorer
VolvoB20 skrev:OK, point taken. Sedan kan man ju fråga sig varför en bil med 230 hk ska vara dyrare än en med 163 hk om det är samma motor, men det är en annan diskussion.Mamel skrev: ↑mån 11 maj 2020, 11:42 För egen del skulle jag aldrig drömma om att trimma en bil. Fånigt, onödigt samt medför rimligen ökad förbrukning och/eller utsläpp. Men det är min personliga åsikt. Som jurist roade jag mig dock med att gå in på BSR:s hemsida och läsa villkoren i den garanti som erbjöds. Av det drog jag slutsatsen att åtminstone BSR måste anse att risken för motorfel är överhängande. Så det kan väl vara ett gott skäl att avstå, tänker jag.Du kan inte dra alla trim över en kam, Volvo är en liten tillverkare och kan inte bygga hur många motorer som helst. I tex V70/XC70 av 2013 års modell med AWD så tillverkade man bara en enda motor, men man sålde den som 163hk, 215 hk och 230 hk. Detta gjordes genom att bara strypa motorn i mjukvaran.
Samtliga av dessa varianter är certifiernade och har fulla garantier från Volvo.
Att där ladda mjukvara som tex flyttar upp bilen i effekt gör att man behåller både garantier eller cerifieringar, att kalla det fånig och onödigt behöver inte alls stämma. i så fall skulle ju volvo vara ett onödigt och fånig företag redan från början som säljer bilen i 3 olika effekter med samma fysiska motor under huven.