Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrGlad8
Hejsan! Fick fel på min bil häromdan både "Parkeringshjälp Serv. erfordras" samt "Släpvangssystem Serv. erfordras".
Läste lite här och dom hänger ju ihop då backsensorer mm kopplas ur när man använder släpet.

Var inne hos Bilia hos min tekniker där och han gjorde tester och kollade säkringar. Säkringarna var hela vad han kunde se, men i programmet så kunde han se att TKR (något) styrenhet för släpvagn inte hade kommunikation. Vi gjorde ingen mer felsökning då utan bokade ny tid.

Sen kollade jag lite själv och styrenheten för släpvagnssystemet 31341090 sitter ju väldigt nära bagageluckan och då jag kom ihåg att jag glömt luckan öppen vid regn för ett tag sen öppnade jag upp styrboxen och kunde se rost på kretskortet... antar att det kan vara felorsaken? :)

Teknikern skulle felsöka lite mer idag, men vad snäll att sa att man kan köpa sådana boxar begangnat. Dock så var han osäker på om det bara var att byta rakt av eller om nya boxen måste programmeras till min bil. Är det någon som vet hur det ligger till med detta?

Ser på ex bildelsdatabasen att det finns många sådana boxar:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31341090/

Men ser att det står för olika årsmodeller mm? Spelar det någon roll? Är det bara att köpa och byta rakt av tror ni?

Har en Volvo B + V70, 2012 årsmodell.

Tacksam för all hjälp!

Tack!
Användarvisningsbild
av apersson850
I V70/XC70 bytte Volvo typ av TRM till 2013 års modell. De äldre, som jag också har i min 2012:a, klarade inte av LED-belysning på släpet så bra. Du bör ju också ha den äldre, om den suttit där sedan bilen var ny. Den nyare monteras också högre upp än den gamla, så allt tyder på att du har en TRM (TRailer Module) av typen som gällde fram till och med 2012.
Man kan ha nyare styrning i äldre bil, men då måste du i alla fall programmera igen.
av MrGlad8
Tack för svaret! Behöver absolut inget nytt, men om jag hittar ett behandlat kort från en v70 2012 är det bara att byta då rakt av? Eller behövs det ändå programmeras?
Användarvisningsbild
av apersson850
Begagnat menar du förstås? Ja, såvitt jag vet kan du sätta in ett likadant, och det går bra. Men om det är en annan typ måste bilen programmeras om.
Med reservation för att jag inte behövt göra detta själv.

I min bil signalerar VOC att den är off-line […]

Serviceintervall v90 D4

Precis, min fundering är, om än kanske n[…]

värme problem

Kylsystemet är slutet så i normalt l&au[…]

Hej, jag verkar ha samma problem, så tä[…]