Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ninjaturbo1
Hej, har en xc70-16 4x4 aut d4 polestar 9000mil Den vibrerar ordentligt i bakvagnen när man svänger i låga farter, låter och känns ingenting när man har kommit upp i hastighet. Det lustiga är att när jag rycker ur säkringarna till awd-styrenhet (29) och aktivt chassi four (30) så försvinner problemet helt och hållet.
Hade in den på Volvo idag och dom misstänker att pumpen ger på för mycket olja och detta fel har hänt på flera men en uppdatering av mjukvaran har funkat på dom andra, men inte denna. Han misstänker nu att det är styrboxen det är fel på. Är det nån som har erfarenhet? Tack på förhand
av Applesapper
För några dagar tillbaka åkte jag i skogen på normal grusväg och det gick liten upp.
Hörde en reäl ”bäng” på baksidan, sedan dess ingen 4 hjulsdrift längre.
Vad kan vara orsaken och hur att lösa problemet.
Jag vet att man kan köra utan awd utan problem men vill ha det fixat
Tack för alla svar, John
av Ninjaturbo1
apersson850 skrev:Någon här hade ett liknande problem som löstes med däckbyte.
Samma problem med vinterdäcken, så felet borde inte sitta där, samt att det försvinner helt när jag rycker säkringen.
Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av ER
Applesapper skrev: ons 13 maj 2020, 12:04 För några dagar tillbaka åkte jag i skogen på normal grusväg och det gick liten upp.
Hörde en reäl ”bäng” på baksidan, sedan dess ingen 4 hjulsdrift längre.
Vad kan vara orsaken och hur att lösa problemet.
Jag vet att man kan köra utan awd utan problem men vill ha det fixat
Tack för alla svar, John
Kolla under om du ser något, kan vara allt från nåt synligt som tex skadad kardan till osynligt som spräckt hylsa.
Pumphaveri ger iaf. felkod och varning i display man inte missar då ABS/DSTC kopplas ur helt.

Pröva även att snurra på ett bakhjul med och utan båda bakhjulen i luften och notera om kardan snurrar eller inte för att utesluta diffen. Alt, låt verkstad hitta felet och slanta upp kosingen det kostar att ligga på topp med AWD.

I min bil signalerar VOC att den är off-line […]

Serviceintervall v90 D4

Precis, min fundering är, om än kanske n[…]

värme problem

Kylsystemet är slutet så i normalt l&au[…]

Hej, jag verkar ha samma problem, så tä[…]