Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av totty
Hej.
Har en V70 2.0F som sambon åker i, och hon har klagat på att bilen är svår att starta ibland.

Jag har testat den några gånger nu och nån gång har jag upplevt felet.
Bilen är kall och den startas, då är det som att den inte går fullt i motorn lägger i växel och ska köra, då dör nästan motorn. Gasar man till 1-2 gånger kommer den och sen är det inga problem.
Får den inte fram bränsle som den ska? Eller är det någon som vet vad felet kan varam eller har några tips och trix.

Ha de gott.
av Rådlös
Det finns ju en sorts kallstartanrikning och det skall ju fungera ungefär som en gammaldags automatchoke. Men i detta fallet är det datorstyrt.
Jag har inget tips om hur du kollar eller åtgärdar detta, men det är nog ett fall för verkstaden.
Har du bytt bränsle mellan E85 och bensin nyligen? Lät du motorn adaptera ordentligt?
av totty
ok. får svänga förbi verkstan och se ifall det kanske finns nån felkod att läsa ut.
Har kört endast kört bensin i bilen sen vi köpte den för drygt 1.5 år sen.
Hur ser era turer ut, tänker spontant att motorn inte hinner bli varm emellan. Vissa kan då bli lite kinkiga men starta när man gasar
av 20FJan
En vanlig sak att kolla och rengöra vid behov är gasspjället. Det sotar/kleggar igen. Lätt åtkomligt och lämpligt att göra vid varje byte av luftfilter.
Är tändstift bytta som de ska? 12000 mils intervall.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]