Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, och nu gällde det ju just vid start, skriver han.
av Cox
Brukar vara olja som orsakar blårök

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av Tompan60
Han har tagit bord partickelfitret. Kör säkert bilen på högsvavlig bunkerolja. Dvs fatrygsbränsle me... :-o
av Millea
Vad har Trådstartaren för motor och motorkod i bilen? Kan ju vara bra att nämna det..
Blå rök kommer i princip alltid av olja. De flesta av Volvos dieslar brukar inte dra nån olja eller bli så slitna att de blåryker i första taget.. värre är det med tyskarnas dåliga motorer.
Speciellt Vw och Audis motorer brukar ha god aptit på den dyra 5w30 oljan .

Har hört kunder på jobbet som fyller i flera liter olja Mellan service-tillfällena. 😄
av berrabus
Millea skrev:De flesta av Volvos dieslar brukar inte dra nån olja eller bli så slitna att de blåryker i första taget.. värre är det med tyskarnas dåliga motorer.

Har hört kunder på jobbet som fyller i flera liter olja Mellan service-tillfällena. 😄
Du behöver inte leta så länge för att hitta samma problem med Volvos egna VEA
av Tompan60
Ja de är många som är SNEA på sin Volvo med motor ifrån VEA . ;-)

Inte okänt med igensatta oljeskrapringar med hög oljeförbrukning.
av osla
Millea skrev:Vad har Trådstartaren för motor och motorkod i bilen? Kan ju vara bra att nämna det..
Blå rök kommer i princip alltid av olja. De flesta av Volvos dieslar brukar inte dra nån olja eller bli så slitna att de blåryker i första taget.. värre är det med tyskarnas dåliga motorer.

vars har du gömt dig dom sista åren? nu är ju volvo värre än vad vag varit
av Millea
Haha jag har inte gömt mig de sista åren. Jag är väl bekant med problemen som många VEA motorer dras med 😉. Hörde bla annat ett fantastiskt vinande från balansaxlar tidigare idag.

Jag kunde ju skrivit att de flesta volvomotorerna förutom VEA , brukar inte ha så stora bekymmer med slitage och hög oljeförbrukning...

Ja det är synd att det är så många konstruktions-missar och dyra problem med VEA motorerna , men att de skulle va sämre än Vag bilarna har jag inte märkt på mitt jobb än iaf.

Enligt statistiken på mitt jobb så bygger Vw och Audi bland de sämsta motorerna på marknaden och har gjort det under lång tid....
vissa motorer har knappt klarat 2 oljebyten innan haveri.
ska det kallas Premium ?

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]