Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:
Med rätt navringar så hänger fälgen på centerhubben.
Ah, sorry... Tolkade det som du menade utan centreringsringar..

/Thomas
Vad är skillnaden på navringar och centreringsringar? Har haft många olika både i metall och i plast. De i plast har inga problem att fylla upp ta last om det tex är 0.7 mm som ska fyllas upp. Plast kan vara mycket starkare än man tror, speciellt när den är inspänd mellan navhubb och fälgcentrum.

Metall brukar man ju inte behöva för att ta upp lasten om inte springan är över tex 1 mm.

Här är tex centreringsringar som tar upp lasten mot navet.

http://www.autotech.nu/index.php?option ... Itemid=393

Sen gäller det väl att plåtfälgen bör ha en vettig anläggningsyta mot plastringen så den inte är knivskarp och riskerar att skära in i ringen. Men det har aldrig varit något problem på mina fälgar då navcentrum har varit brett och slätt i anläggningen även på mina plåtisar.
av klabban
Funk skrev:Få på dem kommer du alltid att få, och kanske med lite tur även få dem centrerade..
Men hjulet hänger inte på centerhubben, vilket är det som egentligen håller hjulet. Risken finns att bultarna går av när dom ensamt får hålla hjulet.
ACE Diva 7x16 5/108 ET45 NAV73.1
Den hade jag kört med.. främst för att den lite större centreringsringen håller bättre än den tunnare.

/Thomas
Men då behöver jag väl en centreringsring för att hjulet inte endast ska hållas fast/centras av hjulmuttrarna?

/Klas
Användarvisningsbild
av Funk
Självklart skall det ingå passande ringar vid köpet, jag har aldrig behövt beställa dem separat..

/Thomas
Användarvisningsbild
av rejsbo
Jag köpte fälgar från http://www.bythjul.com. jag beställde med ET45, men fick ET40, fick varken navringar eller bultar med, ringde till dom, dom lovade att skicka rätt fälgar ringar och bultar. Efter en vecka ringde jag igen, för fälgarna kom aldrig. dom lovade att skicka dom omgående, vilket dom tydligen gjorde, ty morgonen efter ringde dom från DHL och sa att fälgarna hade kommit . Rätt fälgar denna gång, men inga ringar och bultar...!! Efter en del telefonsupport så skickade dom en sats ringar och bultar, fick låssats som plåster på såren. ett par dagar senare kom en räkning på 180 sek. det var frakten på ringarna och hjulbultarna, som skulle ha varit med i den första leveransen av fälgar...! Efter telefonkontakt igen så lovade dom att inte debitera frakten...?
Ska det behöva vara så dj--la krångligt att få rätt grejjor..?
(ps) fick även med en returfraktsedel till de fellevererade fälgarna, gratis.. :shock:

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]