Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Problemet som jag ser med V70 är att den är så mjuk i chassisättningen med standard-grejerna.
När det går undan och vägen svänger vill den liksom krokna. Den behöver fastare fjädrar/dämpare.
Jag märker enorm skillnad i +200 km/h mellan original chassi och PPC på min V60. Även i svenska 120 km/h upplevs bilen gå mer kontrollerat, trots att original är okej.
V70 behöver något liknande för att bli följsam med vägen och dess förare. Kör man bara runt hemma i sin lilla stad kan det kanske gå att lev med dock...
av III
Intressant tråd. Tycker mycket om v70 men valde v60 då den hade trevligare storlek och kändes mera utvecklad. Bättre ihopskruvad. Lite mera körkänsla. Smaken som baken. Däremot är v70 bekvämare men nästan lite väl mjuk på landsväg och motorväg, speciellt med last. V60n å andra sidan betydligt trevligare på landsväg och motorväg. Men väl stötig i stan. På min andra v60 kom lösningen. Ett touringchassi, lysande kompromiss. För min del föll polletten ner där.
Användarvisningsbild
av MartinS
Min bild efter att ha kört X antal av båda varianterna är att:

V70 är komfortabel, både avseende sittställning och chassiesättning, låg ljudnivå.

V60 är det motsatta, lite tightare stolar/utrymme, MYCKET följsammar på vägen, smidigare, stötigare och med en högre ljudnivå.

Om storleken på lastutrymme inte är avgörande väljer man modell baserat på om man vill åka bil eller köra bil.

Mina 2 cent..
av Bondkaka
MartinS skrev: ons 05 feb 2020, 14:38 Min bild efter att ha kört X antal av båda varianterna är att:

V70 är komfortabel, både avseende sittställning och chassiesättning, låg ljudnivå.

V60 är det motsatta, lite tightare stolar/utrymme, MYCKET följsammar på vägen, smidigare, stötigare och med en högre ljudnivå.

Om storleken på lastutrymme inte är avgörande väljer man modell baserat på om man vill åka bil eller köra bil.

Mina 2 cent..
-Precis min uppfattning! Instämmer helt. Det som avgjorde till V70's fördel för mig var just; bekväm och tyst. Hög komfort. När fartdjävulen knackar på axeln så tar jag en sväng med motorcykeln.....då får jag en smidigare,stötigare och mer högljudd körupplevelse. När jag kör/åker bil vill jag ha det komfortabelt. Sällan som jag marschar över +150 km/h, även på autobahn. Finns betydligt roligare och säkrare bilar om man tillbringar mest körtid i de högre farterna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte kört mycket med V60. Men jag körde exakt samma hundramilaresa förra året, först i en hyrd XC60 och sen i min XC70.
Det enda som var bättre med XC60 var att den var ny nog för att ha automatiskt selektivt helljus. Ett sånt som bara bländar av där andra bilar finns, inte helt och hållet. Annars kändes XC70 helt enkelt som en vuxnare bil att köra. XC60 var skuttig och fick passas mer på de typiskt dåliga mindre landsvägar som en del av resan gick på.

När det gäller bagaget är både XC60 och V60 för små, när vi är två stycken som ska iväg med husvagnen. Då behövs bagaget för att hantera det som är för tungt för att ligga i husvagnen. I XC70 kan jag lasta det jag behöver där utan att fälla ner baksätet, så jag kan ha lastgallret nere och hålla ordning på prylarna.
Med nivåreglering blir inte XC70 för mjuk när den är lastad.
av volvofantast
Nu har vi provat och jämfört, både är sköna att köra men v70 kändes rymligare i kupén och lite tystare och lite mer komfort,men det kan nog bli att vi har 1 v60 och 1 v70 :-)

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]