Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DaveV70
Nu kände jag att det var dags o ta tag i ett oljebyte på automatlådan TF-80SD som sitter i v70d4 -12, men undrar vilken olja det ska vara? Till min förvåning så hittar jag bara instruktioner om TF-80SC? Är de samma olja o vad skiljer dom olika lådorna? Samma tillvägagångsätt o spola/byte av olja? Om någon sitter på beskrivning hur spolningen görs så är ja tacksam.
av dannesk
Ring och koll med VOlvo vilken olja som ska vara till din bil så får du säkert rätt svar. Instruktioner har du här:

Användarvisningsbild
av Centa
DaveV70 skrev: ons 08 jan 2020, 20:29 Nu kände jag att det var dags o ta tag i ett oljebyte på automatlådan TF-80SD som sitter i v70d4 -12, men undrar vilken olja det ska vara? Till min förvåning så hittar jag bara instruktioner om TF-80SC? Är de samma olja o vad skiljer dom olika lådorna? Samma tillvägagångsätt o spola/byte av olja? Om någon sitter på beskrivning hur spolningen görs så är ja tacksam.
Stefan som finns på videon har en xc60 AWD MY16 tror jag att det är har samma automat som min XC70 -08. Så kolla så det inte är samma som våra TF-80SC. Är det de så, så är det bara att följa hans Youtube klipp. Skall själv göra det längre fram i Vår.
av dannesk
Centa skrev: Stefan som finns på videon har en xc60 AWD MY16 tror jag att det är har samma automat som min XC70 -08. Så kolla så det inte är samma som våra TF-80SC. Är det de så, så är det bara att följa hans Youtube klipp. Skall själv göra det längre fram i Vår.
Är det inte videon som jag redan länkar till ovan? Den Stefan har en V70 my16.
av dannesk
DaveV70 skrev:Nu kände jag att det var dags o ta tag i ett oljebyte på automatlådan TF-80SD som sitter i v70d4 -12, men undrar vilken olja det ska vara? Till min förvåning så hittar jag bara instruktioner om TF-80SC? Är de samma olja o vad skiljer dom olika lådorna? Samma tillvägagångsätt o spola/byte av olja? Om någon sitter på beskrivning hur spolningen görs så är ja tacksam.
Var har du hittat att det sitter en TF-80SD i din bil? I Vida får jag fram TF-80SC Årsmodell 2011- Generation 2 på V70 my12.
Användarvisningsbild
av Centa
dannesk skrev: tor 09 jan 2020, 18:47
Centa skrev: Stefan som finns på videon har en xc60 AWD MY16 tror jag att det är har samma automat som min XC70 -08. Så kolla så det inte är samma som våra TF-80SC. Är det de så, så är det bara att följa hans Youtube klipp. Skall själv göra det längre fram i Vår.
Är det inte videon som jag redan länkar till ovan? Den Stefan har en V70 my16.
Jag sa det till DaveV70. :x För lådan sitter väl i flera årsmodeller har jag för mig. Men kan ha fel :-(
Användarvisningsbild
av Momentum
Tror att SD är den lådan som sitter på bilar med start/stop och har en eldriven oljepump som håller upp trycket i lådan då bilen står "avstängd"

Halva poängen med DSP är ju att man bytt[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Jag tänker såhär: Volvo har inte […]

Felparkering...

Så blev det min tur! ” P-skiva saknas[…]

värme problem

Jag hade precis samma vånda som du innan jag[…]