Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Apsvett123
Tjosan!

Jag har nu felsökt bilen men behöver hjälp att tolka det som jag har hittat, vilket är följande;
1. Högt ploppande ur oljepåfyllningen när man tar av locket. Verkar höra ihop med nr.2
2. Knackar på tomgång endast. Låter runt rem-området (remmar och vattenpump är bytta sen 1000 mil och alla rullar är hela och fina). Verkar höra ihop med nr.1
3. Varvar jag motorn något så försvinner knackandet och ploppandet för att sedan komma åter på tomgång.

Vad jag kan läsa mig till så verkar det vara problem med vakuumet. Hur felsökert jag? Finns det nån som sitter inne på diagram på vakuumslangarna till 2.4d 2008?

Tack på förhand
/Apsvett
av Millea
Hej! Ja du har ett vakuum-fel på bilen. Det är troligen fel på en backventil som sitter i vakuumpumpen, eller på en slang som går till ett vakuumspjäll på Egrventilen/egrkylaren.
Det som händer är att spjället öppnar och stänger sig vid tomgång pga för dåligt vakuum. Då hörs detta hemska ljud. Lokalisera spjället och felsök därifrån , kolla slangar noga.

Lycka till och God Jul!

Hallå där, Har idag jämfört […]

om du har -88 modell så lär det inte s[…]

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]