Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fillemannen
Hej, har problem med att min v70 t4 1.6 2011 dricker olja, har behövt fylla på ungefär 1,2 l på 1000 mil, känns som väldigt mycket på en sån pass liten motor.
Funderar på om det kanske är något lurt med vevhusventilation, bilen läcker ingen olja, men kolla med ett papper över oljelocket och det känns inte som ett undertryck, pappret vill fladdra upp och ner lite.

Någon som vart med om att en t4 dricker olja? Googlat lite å hittar inget liknande.
Vad tror folket här om det? Normalt, onormalt?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det känns ganska onormalt. Har ägt 2, och så har vi 3 till i släkten där jag är ensam mek, och ingen tar olja. Koll hur stiften ser ut, om dom är jämna i färgen eller om nåt är lite kladdigare.
av Fillemannen
Ska ta å göra det någon dag, har ju även problem med den återcirkulerande dumpventilen, han har fastnat i stängt läge så är ju som en öppen dumpventilen, kan ju kanske va att turbon överladdar då å surplar i sig lite
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är nog i överkant av vad som skulle kunna kallas normalt :-) . Gränsen för vad biltillverkare anser är normalt brukar vara 1 l på 250 mil så dit är det ju en bit kvar...

Hallå där, Har idag jämfört […]

om du har -88 modell så lär det inte s[…]

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]